آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

حکمت حاجی اف : ارمنستان در مذاکرات مساله ایجاد دالان میان این کشور و منطقه قره باغ کوهستانی را مطرح می کند

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  شبکه تلویزیونی CBC آذربایجان؛ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت، برقراری رژیم آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی نمی تواند ضامن صلح پایدار در این مناقشه باشد.
حکمت حاجی اف افزود : درگیری های اخیر در خط مقدم جبهه نیز بار دیگر این واقعیت را در میان گذاشت.
وی گفت، در پی این درگیری ها مجامع بین المللی به صراحت بر ضرورت برقراری آتش بس و از سرگیری مذاکرات برای حل و فصل جامع این مناقشه تاکید کر دند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان حل و فصل مناقشه قره باغ در قالب یک بسته واحد را امکان ناپذیر دانست و گفت، مجامع بین المللی از جمله گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز بیشتر بر حل مرحله ای این مناقشه تاکید دارند.
حکمت حاجی اف تصریح کرد، طرح حل مرحله ای شامل در وهله اول خروج نیروهای نظامی ارمنستان از هفت شهرستان در مجاورت منطقه قره باغ کوهستانی می شود.
به گفته وی در قالب طرح حل مرحله ای مناقشه قره باغ، آزادسازی پنج شهرستان در همجواری منطقه قره باغ کوهستانی نیز امکان پذیر است و در مرحله بعدی آوارگان جنگی آذربایجانی به خانه و کاشانه خود در این شهرستانها برمی گردند و امور مین زدایی در این اراضی انجام می گیرد و زیر ساختهای موجود ترمیم می شود و در مرحله بعدی دو شهرستان دیگر نیز از اشغال آزاد می شود.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود : ارمنستان در مذاکرات مساله ایجاد دالان میان این کشور و منطقه قره باغ کوهستانی را مطرح می کند ولی پس از آزادی شهرستانهای یاد شده و باز شدن مرزها نیازی به ایجاد این دالان نخواهد بود.
حکمت حاجی اف در ادامه سخنان خود افزود : بر اساس طرح حل مرحله ای این مناقشه، در مرحله نهایی موقعیت سیاسی و حقوقی قره باغ کوهستانی مورد بررسی قرار می گیرد و در پی بازگشت آذربایجانی ها به این منطقه موقعیت قره باغ کوهستانی در چارچوب مرزهای جمهوری آذربایجان تعیین می شود.
به گفته وی برای اجرای این طرح نیاز به اراده سیاسی کشورهای عضو گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و خود ارمنستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا