ایرانروسیه

بازگشت رایزن فرهنگی ایران در روسیه

مراسم تودیع ابوذر ابراهیمی ترکان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، در حالی در مسکو برگزار شد که این رایزن فرهنگی کارنامه قابل قبولی در طول دوره مسئولیت خود در روسیه از خود به جای گذاشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل ازراه دانشــجو، در مسکو، مراسم تودیع و خداحافظی با ابوذر ابراهیمی ترکان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، عصر روز دوشنبه 28 مرداد با حضور چهره‌های فرهنگی و اجتماعی ایران و روسیه در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.

خانم مامتووا رئیس بخش ایران انستیتو شرق‌شناسی روسیه اولین سخنران این برنامه بود که ضمن بیان سخنانی، متن تقدیرنامه انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه را به ابراهیمی ترکان، قرائت کرد. رینات حضرت، مسئول بخش بین‌الملل شورای مفتیان روسیه سخنران بعدی این برنامه بود. که در سخنان خود ضمن ابلاغ سلام شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه، با ذکر همکاری‌های مشترک رایزنی فرهنگی و شورای مفتیان از جمله در برنامه‌هایی چون مسابقات قرآنی، نمایشگاه حلال، تدریس قرآن و علوم دینی در مدارس دینی، همایش‌های حج و … اظهار امیدواری کرد این روند بعد از دوره ابراهیمی نیز تداوم داشته باشد.

پروفسور ایوانوف ایران‌شناس و رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه دولتی مسکو نیز در این نشست گفت: وی آشنایی با دکتر ابراهیمی و همکاری با رایزنی فرهنگی در طی بیش از پنج سال حضور و فعالیت ایشان در مسکو را غنیمتی برای خود دانسته و به مجموعه برنامه های مهم و موثری که با همکاری رایزنی فرهنگی ج ا ایران در مسکو و کرسی زبان فارسی انستیتو کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو اشاره کرد و هرکدام از آن ها را ، دستاوردی مهم در تعمیق روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه دانست .

رجب صفروف فعال اجتماعی و رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر روسیه با ابراز تاسف از پایان ماموریت ابراهیمی گفت: هر علاقمند به همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه اذعان می‌کند که ابوذر ابراهیمی ترکمان ماموریت علمی و فرهنگی خود در روسیه را به خوبی انجام داده است. برنامه‌های مهم و ماندگار فرهنگی و هنری که در دوره ماموریت ایشان در روسیه انجام شده است‌، گواهی روشن بر میزان موفقیت دکتر ابراهیمی در انجام وظایف محوله به ایشان بوده است.

پروفسور جهانگیر دری ایران شناس و مترجم ادبیات معاصر فارسی در روسیه هم به عنوان سخنران دیگر این برنامه، گفت: ترجمه و چاپ آثار پرشماری از فرهنگ و ادبیات فارسی به زبان روسیه و متقابلا تهیه و تدوین چند کتاب به زبان فارسی در موضوع فرهنگ، هنر و وضعیت اجتماعی روسیه از فعالیت‌های ماندگار ابراهیمی در دوران فعالیتش است که سهم مهمی در گسترش شناخت مردمان دو کشور از فرهنگ، تمدن و ادبیات یکدیگر داشته است.

سرگی دمیتریف مدیرعامل انتشارات «وچه» که از ناشران مهم روسیه به شمار می‌رود، نیز در این برنامه به سخنرانی پرداخت. وی آشنایی با ابراهیمی را زمینه ساز همکاری هایی خوب و ماندگار دانست که به چاپ 12 اثر در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران منجر شد. آثاری چون گلستان سعدی و ویراست جدید مثنوی مولوی که هر دو از شاهکارهای فرهنگ و ادبیات ایران محسوب می‌شوند.

دمیتریف گفت: امیدوارم روابط دکتر ابراهیمی ترکمان با روسیه و فضای فرهنگی و علمی و به ویژه نشر آن قطع نشود. آرزوی می‌کنم کتاب‌های وی به روسی ترجمه و توسط «وچه» به زیور طبع آراسته شود.

علی‌اکبر علی اکبروف رئیس مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز انستیتو شرقشناسی روسیه در این برنامه گفت: فرهنگ بنا کننده ساختمان عظیم تمدن بشری است. با توجه به جایگاه ایران در حوزه فرهنگی و تمدنی آسیای مرکزی و قفقاز، همکاری‌های مرکز ما با رایزنی فرهنگی جمهور اسلامی ایران در این زمینه، در راستای تعمیق شناخت محققان روس حوزه تمدنی آسیای مرکزی و قفقاز انجام می‌شود. وی مشخصا به برنامه بزرگداشت عطار نیشابوری در محل رایزنی فرهنگی و رونمایی از کتاب ارزش میراث صوفیه در محل مرکز خود اشاره کردو در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد سطح این همکاری‌ها تداوم پیدا کند.

عبدالله دولتوف رئیس انجمن تاجیک‌های روسیه سخنران بعدی نشست بود که رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را مامن و ماوای دوستداران فرهنگ و ادب ایران زمین دانست و ضمن تقدیم تقدیر نامه انجمن تاجیکان روسیه به ابراهیمی ترکمان، متن این تقدیر نامه را قرائت کرد. پروفسور زاخاروف رئیس انستیتو مطالعات دریای خزر – دریای سیاه روسیه، هم فعالیت‌های ابراهیمی در حوزه‌های فرهنگ، ادبیات، هنر و تمدن ایران زمین را شایان تحسین خواند و مدال صلح و انسان دوستی قفقاز را به وی داد. قرائت شعر توسط لودمیلا آودیوا شاعر معاصر از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

سرگی مارکوس فعال اجتماعی و رئیس انجمن خبرنگاران آزاداندیش روسیه به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این برنامه تقاران این روز با روز ظهور حضرت مسیح را که از مناسبت های مهم کلیسایی در روسیه است، به فال نیک گرفته و سهم ابراهیمی در گسترش تعاملات کلیسای ارتدکس روس و مذهب تشیع را قابل توجه دانست. مهندس سجادی سفیر تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران هم در ادامه این نشست به بیان سخنانی درباره ابراهیمی پرداخت. ابوذر ابراهیمی ترکمان هم در پایان نشست، اظهار امیدواری کرد، روابط صمیمانه و سازنده جمهوری اسلامی ایران و محافل علمی و فرهنگی روسیه تداوم پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا