ترکیه

زمزمه های برکناری کسینجر ترکیه

یک دیپلمات تُرک اعلام کرد در پی شکست های سیاست خارجه آنکارا، ممکن است داوود اوغلو وادار به کناره گیری شود تا تاوان این شکست ها را بپردازد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، یک دیپلمات تُرک تأکید کرد که ممکن است در آینده نزدیک «احمد داوود اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه وادار به استعفا شود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه که اوغلو را به عنوان مشاور خود در سیاست های حزب حاکم برگزیده بود تحت فشار است که وزیر خارجه را به دلیل شکست سیاست های خارجه ترکیه برکنار کند.

وی افزود: همه برنامه ها و طرح هایی که از سوی اوغلو مطرح شده یا شکست خورده و یا در حال شکست است بنابراین فشارها بر نخست وزیر برای کنار گذاشتن اوغلو تشدید شده است.
سیاست روند صلح با کردهای ترکیه تاکنون به نتیجه نرسیده است. ترکیه از گروه اخوان المسلمین در مصر حمایت می کرد و با برکناری مرسی، آنکارا این اقدام را کودتای نظامی توصیف کرد و در همین راستا طرح هایی در قاهره برای قطع روابط دیپلماتیک با آنکارا مطرح شده است.
ترکیه همچنین از حامیان اصلی معارضان سوری است و استانبول به پایتخت ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه تبدیل شده که با پیروزی های مکرر ارتش سوریه، جایگاه ترکیه در منطقه تنزل پیدا کرده است. ظاهرا ترکیه در وضعی به سر می برد که نشان دهنده انزوای این کشور است . زیرا ضربات متعددی از چندین جای مختلف متحمل شده است و بعد از شکست ترکیه در سرنگونی نظام سوریه ، انقلاب «30 ژوئن» در مصر پدیدار گشت تا ضربه مهلک دیگری بر نقش ترکیه در منطقه وارد سازد.
شایعات تصمیم ترکیه در خروج نیروهایش از یونیفیل در جنوب لبنان بعد از بیانیه اتحادیه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در لیست سیاه تروریستی اروپا نیز در همین راستا به شمار می رود ، از سوی دیگر  با ادامه ربودن مسافران لبنانی در  منطقه اعزاز، ترکیه متهم است نقش مستقیمی در این ربودن ها و آزاد نکردن اشخاص ربوده شده دارد.
همچنین بدون شک روابط ترکیه با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس در بدترین شرایط خود قرار دارد . زیرا ترکیه بطور غیر مستقیم  عربستان سعودی را متهم می کند که در فروپاشی دولت اخوان المسلمین در مصر نقش داشته است .

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا