آذربایجاناخبارمصاحبه

فعال حقوق بشر در جمهوری آذربایجان: در ایران کسی را بدون دلیل بازداشت نمی کنند.

خانم سیاره حیدر اوا فعال حقوق بشر آذری: در ایران بدون دلیل کسی را بازداشت نمی کنند. کسانی که می گویند ایران یک کشور خطرناک است، اشتباه می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،خانم ” سیاره حیدراوا ” فعال حقوق بشر آذربایجانی مصاحبه ای با خبرگزاری «آوراسیا» انجام داده است:

س ـ هدف از سفر شما به ایران چه بود؟

ج ـ هدف از سفر من به ایران به دست آوردن مدارک پدرم بوده است. (روشن حیدر اف پدر این فعال حقوق بشر دو بار در ایران بازداشت شده است- سردبیر). ” کرم حسن اف ” رئیس کمیته دولتی امور املاک جمهوری آذربایجان مدارک خانه پدرم در شهر “شکی” را جعل کرده است. شنیدم که مدارک خانه پدرم در شهر شکی و چند مدرک دیگر در ایران هستند. به همین دلیل، به ایران سفر کردم.

س ـ از شما در ایران چگونه استقبال کردند؟

ج ـ خیلی خوب. در سطح بسیار بالا. راحت و بدون مشکل رفتم و برگشتم.

س ـ از سفر به ایران نترسیدید؟ سفر یک فعال حقوق بشر به ایران می تواند اندکی خطرناک باشد…

ج ـ درست است، من فکر می کردم که در ایران مرا بازداشت خواهند کرد. ولی من برای همه چیز آماده بودم، برای من مهم این بود که آن مدارک را به دست بیاورم. من خودم به اطلاعات رفتم و مدارک پدرم را طلب کردم. به من توصیه کردند که به تبریز بروم. ولی من گفتم که به دلایل مختلف نمی توانم به تبریز بروم. به من گفتند که طی چند روز درخواستی در رابطه با مدارک پدرم به برخی نهادها ارسال خواهند نمود.

س ـ برخی از فعالان ما در ایران بازداشت شده بودند. این خطر زندانی شدن برای شما هم وجود داشت.

ج ـ البته، هر کسی که به ایران سفر می کند، باید به قوانین این کشور احترام بگذارد. آنجا می دانند چه کسی را باید بازداشت کنند. در ایران بدون دلیل کسی را بازداشت نمی کنند. کسانی که می گویند ایران یک کشور خطرناک است، اشتباه می کنند. این درست نیست. در ایران به هر شهروند احترام می گذارند. مردم این کشور راحت، آزاد و مرفه زندگی می کنند. قیمت ها بسیار ارزان بودند. حتی می توان گفت ایران کشورهای توسعه یافته اروپا را پشت سر گذشته است. مطمئن هستم که دولت ایران طی این ماه رمضان مدارک پدرم را به من خواهد داد و من افرادی همچون کرم حسن اف را افشا خواهم کرد. 

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا