آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

جایگاه جمهوری آذربایجان و گرجستان در شاخص جهانی «زندگی پاک»

سازمان ملل ضمن انتشار شاخص های جهانی کشورهای ایده آل در زمینه «زندگی پاک»، هدف اصلی ارائه این آمار را ارزیابی اقدامات دولت در قبال مردم و محیط زیست عنوان کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از راکورس تیوی،این گزارش نشان می دهد، روند کم و کیف جایگاه کشورها در ارائه خدمات مددکاری پاک به مردم، تولید زباله در کره زمین و یا امور مرتبط با این اقدامات در کشورهای مختلف به چه میزان بوده و یا خواهد بود.
شاخص کشورهای پاک، تحولات سیاسی و داخلی کشورها را مورد بررسی قرار نداده و هدف آن برگزاری نشست ها و جلساتی بین المللی در خصوص میزان عمل به تعهدات از سوی مردم یک کشور در قبال جامعه جهانی و برقراری توازن در عمل به تعهدات از سوی کشورها و جامعه جهانی عنوان شده است.
در این گزارش که از سوی ۳۵ سازمان و تشکل بین المللی تهیه و به سازمان ملل ارائه شده است، کشورهای هلند، سوئیس و دانمارک در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.
بر این اساس جایگاه جمهوری آذربایجان بین ۱۶۳ کشور جهان در رتبه ۸۹ قرار دارد. این درحالی است کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان از قبیل روسیه در جایگاه ۶۵، ایران ۱۳۱، ترکیه ۳۸، ارمنستان ۷۵ و گرجستان جایگاه ۵۷ جهان را به خود اختصاص داده اند.
در این رده بندی جهانی کشور ایالات متحده آمریکا در جایگاه ۲۵ و کشور افغانستان هم در جایگاه ۱۶۳ جهان قرار دارند.
لازم به ذکر است که سهم جهانی جمهوری آذربایجان در زمینه علم و فناوری ۱۲۹، فرهنگ ۱۳۹، امنیت و صلح جهانی ۴۲، مشارکت در نظم جهانی ۱۳۲، جغرافیا و اقلیم ۲۹، برابری و رفاه ۸۶، بهداشت و درمان جایگاه ۸۹ را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا