آذربایجاناخبارروسیه

دلایل پشت پرده سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به آذربایجان

پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه، اوضاع منطقه قفقاز جنوبی هم با تنش هایی مواجه شده است. با اینکه آذربایجان از سوریه خیلی دور است، با وجود این، تنش های بوجود آمده میان روسیه و آمریکا بی تاثیر بر کشورمان نمی باشد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز بارها گفته است که تنش ها و مناقشات موجود در جهان بی تاثیر بر کشومان نیست.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، واقعیت این است که حمله موشکی آمریکا به سوریه، دولت روسیه را عصبانی کرده است و از این رو در حال تشدید سیاست خود در کشورهای همجوار خود است. سفر اخیر و ناگهانی ژنرال نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه به باکو، برگزاری رزمایش های دریایی روسیه در دریای خزر و افزایش روز به روز تنش در خط مقدم جبهه از نمونه های ظاهری تشدید سیاست روسیه در منطقه به شمار می آید.
برخی رسانه های روسی اعلام نموده اند که ژنرال نیکولای پاتروشف در سفر خود به آذربایجان موضوعات امنیتی میان روسیه و آذربایجان را با مقامات بلند پایه کشورمان مورد مذاکره قرار داده است. اما خبری از جزئیات این سفر و موضوعات مطرح شده در مذاکرات صورت گرفته منتشر نمی شود. قطعا موضوع مناقشه سوریه و حمله اخیر آمریکا به این کشور یکی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات دوجانبه بوده است.
امروز دو همسایه نزدیک آذربایجان یعنی روسیه و ایران به صورت آشکار از رژیم بشار اسد حمایت می کنند. این در حالی است که کشور متحد آذربایجان یعنی ترکیه از حملات اخیر آمریکا به سوریه به صورت آشکار جانبداری نموده و این موضوع تنش های جدی در منطقه بوجود می آورد.
این نکته نیز قابل توجه است که با وجود همه اختلاف نظرها در خصوص مسئله دموکراسی، امروز در میان کشورهای ساحلی دریای خزر تنها آذربایجان با آمریکا روابط بسیار گرم و نزدیک دارد. جمهوری آذربایجان چند پروژه جهانی انرژی در دریای خزر دارد که در این خصوص با کشورهای غربی همکاری جدی می کند و طبعا این اقدام موجب نارضایتی و خشم روسیه می شود. به همین خاطر، آذربایجان نیز می تواند به یکی از اهداف خشم کاخ کرملین تبدیل شود.
در طول تاریخ سیاست روسیه این بوده است که در مناطق مختلف جهان تنش ها و مناقشاتی را بوجود آورده و سپس با ورود به آن مناقشات، قدرت نمایی کند. گزارش های منتشر شده نیز حاکی از آن است که پس از حادثه اخیر در سوریه، روسیه نیروهای دریایی خود در دریای خزر را به حال آماده باش در آورده است. به هر حال، آذربایجان باید خود را آماده رویارویی با خطرات جدی در منطقه بنماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا