آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

تیمور کریملی: از اعلام سال 2021 بعنوان سال نظامی گنجوی خوشحالیم

رئیس انستیتوی نسخ خطی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان نامگذاری سال 2021 به عنوان سال نظامی گنجوی را فرصتی مهم ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایقف قفقاز به نقل از ترند، تیمور کریملی اظهر داشت: «با استفاده از فرصت اعلام شده سال 2021 «سال نظامی گنجوی» به دستور رئیس جمهور الهام علی اف، باید توجه زیادی به کشف نسخه های خطی نظامی در کتابخانه ها و مجموعه های خصوصی جهان داشته باشیم و نسخه های آن را جستجو و پیدا کنیم. نظامی گنجوی یکی از معدود شخصیت های ادبیات و فرهنگ جهان است. اتفاقی نیست که رئیس جمهور توجه ویژه ای به کار نظامی گنجوی دارد. نظامی با کار خود پایه و اساس یک رویداد ادبی جدید را بنا نهاد. این شاعر بزرگ نه تنها برای آذربایجان، بلکه در توسعه ادبیات جهان نیز نقش ویژه ای داشت. البته همانطور که جامعه ادبی، فرهنگی و مردم کشورمان از اعلام سال 2019 بعنوان «سال نسیمی» خوشحال شدیم، اکنون نیز به همان اندازه از اعلام سال 2021 بعنوان «سال نظامی گنجوی» خوشحالیم.

اطمینان داریم که این ابتکار در عمیق تر شناختن میراث نظامی گنجوی در سطح بالاتر در جهان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. بررسی میراث نظامی به آذربایجان محدود نمی شود. این میراث در سراسر جهان در حال بررسی است. آثار نظامی در زمان وی در مناطق اطراف، خاورمیانه و همچنین ترکیه بسیار شناخته شده بود و میراث نظامی بسیار مورد توجه بود. نظامی در زمان خود، حتی در هند دور نیز شناخته شده بود. گنجوی در طول زندگی خود زادگاهش گنجه را ترک نکرد. تمام آثارش با آذربایجان-گنجه مرتبط بود. در قرن دوازدهم کتابخانه های گنجه یکی از شهرهای پیشرفته «خانات آتابی»، دارای آثار باستانی بسیار ارزشمندی بودند که نظامی گنجوی نیز از آنها در آثار خود استفاده می کرد.

امروزه میراث نظامی نقش ویژه ای در توسعه انسان گرایی جهانی دارد. نسخه های خطی نظامی در سراسر جهان پخش شده است. نسخه های نظامی حتی در ایالات متحده و انگلیس نیز موجود بود.

ده ها نسخه خطی نظامی در انستیتوی نسخه های خطی در آذربایجان وجود دارد که از میان آنها مینیاتورهای هنرمندان آذربایجانی و خاورمیانه بسیار ارزشمند است. از این دیدگاه، منبع بسیار غنی از نظامی شناسی آذربایجانی وجود دارد. این منبع در انستیتوی نسخه های خطی جمع آوری شده است. کارهای بزرگی در زمینه نظامی شناسی در گنجه انجام شده است، این میراث به طور گسترده در آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان مورد مطالعه قرار می گیرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا