آذربایجاناخبارایرانروسیه

توضیحات وزیر دفاع در خصوص تذکر ایران به جمهوری آذربایجان/ حضور روس ها در پایگاه نوژه همدان

وزیر دفاع گفت: اینكه ایران پایگاه در اختیار كشور روسیه گذاشته در حالی كه چنین چیزی نبوده كه پایگاهی در اختیارشان قرار داده بشود چون این برمبنای قانون اساسی ما اصلا خلاف است یعنی كسی حق ندارد یك پایگاه را در اختیار یك كشور خارجی قرار بدهد ولی خوب به طور طبیعی ما چون در بحث سوریه در مبارزه با جریان تروریستی همكاری داشتیم بعضی از تسهیلات را برای آنها فراهم كردیم برای نشست و برخواست هواپیما هایشان تا بتوانند آن منطقه را پشتیبانی كنند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه الیوم پرداخت که در ادامه بخشی از متن این گفت و گو را می خوانید.
در آخر مرداد ماه شاهد استفاده جنگنده های روسی از پایگاه نوژه در همدان بودیم كه خبری جنجالی بود و توقف ناگهانی آن هم جنجالی تر. الان وضعیت اینكه دوباره روسیه بخواهد از پایگاه نوژه همدان استفاده كند نظر شما چیست؟

یك بحثی را عده ای مطرح كردند، اینكه ایران پایگاه در اختیار كشور روسیه گذاشته در حالی كه چنین چیزی نبوده كه پایگاهی در اختیارشان قرار داده بشود چون این برمبنای قانون اساسی ما اصلا خلاف است یعنی كسی حق ندارد یك پایگاه را در اختیار یك كشور خارجی قرار بدهد ولی خوب به طور طبیعی ما چون در بحث سوریه در مبارزه با جریان تروریستی همكاری داشتیم بعضی از تسهیلات را برای آنها فراهم كردیم برای نشست و برخواست هواپیما هایشان تا بتوانند آن منطقه را پشتیبانی كنند. هر زمانی كه این ضرورت احساس بشود و آنها درخواست چنین تسهیلاتی را بكنند ما با توجه به شرایط، بررسی می كنیم و تصمیم می گیریم. اینگونه نیست كه ما با روس ها قراردادی داشته باشیم كه هر وقت خواستند در هر شرایطی و هر كیفیتی از پایگاه هوایی استفاده كنند برحسب شرایطی كه هست اگر طرف روس درخواست كنند و نظام اگر ضرورت تشخیص داد مساعدت خواهیم كرد.
در حال حاضر آیا مذاكراتی در این مورد انجام داده اید؟

خیر.

مذاكراتی بین روسیه و ایران در مورد خرید سلاح های روسی به مبلغ 10 میلیارد دلار، از طرف روسیه اعلام شده است این تجهیزاتی كه قرار است یا در حال انجام مذاكره هست كه ایران از روسیه خرید بكند چیست؟

این را باید از كسانی كه این موضوع را مطرح كردند سوال كنید مگر ما تا حالا چنین چیزی را اعلام كردیم؟

شما در صحبت هایتان اعلام كردید كه مسائلی هست؟

خیر من گفتم ما برای تامین نیازمندی های دفاعی خودمان كه قادر به تولید آنها در داخل كشور نباشیم از هر منبع خارج از ایران دنبال خواهیم كرد به جز آمریكا و اسرائیل كه هیچ وقت با آنها ارتباط نخواهیم داشت و یا دیگرانی هم كه هم پیمان آنها هستند خوب حتما نیاز خودمان را تامین می كنیم. میان 200 كشور كه در دنیا هست یكی چین و یكی هم روسیه ما با اینها همكاری داشتیم و در آینده هم خواهیم داشت.
احتمال دارد اگر ایران از روسیه سلاح خریداری كند طرف غربی و احتمالا طرف آمریكایی این را بهانه ای برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران قرار دهد؟

قاعدتا ما دنبال اقدامی نیستیم كه نقض برجام باشد ما دنبال نقض برجام نیستیم خیلی هم گوشمان به حرف آمریكایی ها بدهكار نیست و توانمندی ها و قابلیت هایمان در حدی هست كه بتوانیم نیازهای خودمان را تامین كنیم.

اخیرا نخست وزیر اسرائیل آقای نتانیاهو در كشور آذربایجان بود و در آنجا توافق نامه های امنیتی، سیاسی، نظامی و حتی خرید سلاح از اسرائیل را امضا كرد. آقای نتانیاهو حتی ایران را تهدید كرد و از آذربایجان خواست كه استفاده از تسلیحات دشمنان به تعبیر خودش بر علیه اسرائیل را متوقف كنند. نظرتان در خصوص این همكاری كه كشور آذربایجان همسایه شمالی كشور شما دارد چیست؟
ما به دوستانمان در آذربایجان هم این توصیه را كردیم كه باز كردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه به نفع آنها هم نیست. برای ما هم قابل تحمل نیست. ولی به هر حال آنها تامین اهداف و منافع ملی خودشان را اینگونه تشخیص دادند ما متعرض به این معنا نیستیم ولی این توصیه را به آنها داشتیم حتی در سال گذشته كه یكی از هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی از آذربایجان آمد داخل خاك ایران در آن موقع ما تذكر دادیم كه این كار، كار اسرائیلی هاست، اسرائیلی ها در بدنه اطلاعاتی آنها نفوذ پیدا كردند در آن موقع رئیس جمهور آذربایجان كمی برایش سخت بود بپذیرد چون من خودم رفتم با ایشان صحبت كردم ولی بعد از یك سال معلوم شد یك شبكه نفوذی بوده و آنها این كار را انجام دادند ما فكر می كنیم دوستان ما در آذربایجان بایستی این نكته را مراقبت كنند كه خیلی ها در منطقه و فرا منطقه مایل نیستند كه مناسبات ایران و آذربایجان در سطوح راهبردی ارتقاء پیدا كند و سعی می كنند این را تخریب كنند. البته اراده ی رئیس جمهور آذربایجان این نیست. ایشان علاقه مند است كه همكاری های ما در سطوح راهبردی باشد به هر حال دیگرانی هم هستند، مداخله می كنند اثر گذار هستند اما در مورد اینكه نتانیاهو ما را تهدید كرده، خوب ما اصلا نتانیاهو را به رسمیت نمی شناسیم كه بخواهیم حرفش را بشنویم حرف مفت هم كه هزینه ندارد ایشان بزند تا خسته شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا