اخبارایراننخجوان

توسعه گردشگری ايران و نخجوان

 سرکنسول و وابسته فرهنگی كشورمان با وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خودمختار، ديدار و بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي فرهنگی ـ هنری و گردشگری في مابين ايران و نخجوان، تأكيد كردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، منصور آیرم، سرکنسول و حسین آقازاده، وابسته فرهنگی كشورمان با خانم ناتوان قدیم‌اوا، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خودمختار نخجوان دیدار و گفت‌وگو كردند.

در اين ديدار، وزیر فرهنگ و گردشگری نخجوان در سخنان آغازين خود، اظهار كرد: فرهنگ شرق، دارای ریشه‌های تاریخی مشترک در آداب و رسوم و ارزش‌های معنوی است؛ همينطور اشتراکات فرهنگی متعددي در موضوعات مختلف از جمله آیین‌ها و رسوم و … وجود دارد كه اميد است، همکاری‌ها در آینده‌اي نزديك بسط و توسعه یابد.

در ادامه، منصور آیرم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان طي سخناني، گفت: هم‌اكنون، آمادگی لازم از سوي نهادهای فرهنگی ـ هنری و گردشگری ایران برای همکاری‌های فرهنگی، هنری و گردشگری در تمام حوزه‌ها وجود دارد.

وي ضمن بيان مطلب فوق، افزود: با توجه به فرارسيدن ایام نوروز باستانی می‌توان جشن نوروز و برنامه‌های مشترک با به صورت متقابل در شهرهای نخجوان، جلفا و پلدشت برگزار کرد.

پس از آن، طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده از سوی وابسته فرهنگی كشورمان در بخش‌های آموزش صنایع‌دستی، موسیقی سنتی عاشیق لر، جشنواره کودک، جشن غذاهای سنتی و محلی، تئاتر کودک، نمایشگاه‌های تجسمی، تبادل هیئت‌ها و گروه‌های هنری، بازسازی اماکن تاریخی ـ فرهنگی، رُخدادهای بین‌المللی ایران اسلامی و … مورد بررسي و تبادل‌نظر قرار گرفت.

همچنين، نسبت به توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه فرهنگی و هنری با نظر مثبت ریاست مجلس عالی، پیشرفت‌های فرهنگی و هنری نخجوان در سال‌های اخیر و توجه ویژه ریاست مجلس عالی به مقوله فرهنگ و قشرکودکان، نوجوانان و جوانان، اهمیت رشد فرهنگ در فرایند تبادل و تعامل فرهنگی و رویکرد فرهنگی، هنری و علمی وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ايران تأكيد شد.

در اين ديدار پيشنهاداتي چون، آمادگی لازم برای همکاری در بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی با استفاده از توانمندی‌های هنرمندان دو كشور، برگزاري جشنواره کودک، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی و محلی، اجراي برنامه‌های تئاتر کودک و نوجوانان، اجراي برنامه‌های موسیقی سنتی عاشیق لر و همچنين، تبادل گروه‌های هنری و شرکت در برنامه‌ها و جشنواره‌ها به طور دوجانبه مطرح شد.

از ديگر مواردي كه مورد گفت‌وگوي طرفين قرار گرفت، اختصاص غرفه به هنرمندان جشن نوروز، برپايي نمایشگاه صنایع‌دستی در نخجوان و استان‌های هم مرز، برگزاری شب‌های شعر، اجراي بازی‌های محلی و کهن مشترک بین نوجوانان وجوانان با استان‌های هم‌جوار، برگزاری کنگره بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری مشترک، نمایش‌های سنتی و آیینی بر اساس مشترکات فرهنگی، برپايي نمایشگاه عرضه و فروش آثار هنری، عقد تفاهم‌نامه اعزام داوران و اساتید فرهنگ و هنری در جشنواره‌ها، تولید و اجرای برنامه‌های موسیقی مشترک و عقد تفاهم‌نامه برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی به‌طور مشترک و متقابل بود.

بنابر اعلام اين خبر، خانم ناتوان قدیم‌اوا، نخستین بانوی جمهوری آذربایجان است که مسئولیت وزارت فرهنگ و گردشگری را در جمهوری خودمختار نخجوان بر عهده گرفته است؛ وی طي سال‌های متمادی به عنوان معاون وزیر فرهنگ و گردشگری فعالیت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا