آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

توافق باکو و آنکارا برای افزایش مراودات تجاری به ۱۵ میلیارد دلار

ترکیه و جمهوری آذربایجان برای افزایش مراودات اقتصادی بین دو کشور به سطح ۱۵ میلیارد دلار، موافقت‌نامه افزایش میزان تجارت ترجیحی امضا کردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «محمد موش» وزیر تجارت ترکیه و «میکائیل جبار اُف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان روز گذشته موافقت‌نامه افزایش میزان تجارت ترجیحی بین دو کشور را در شهر بندری «سامسون» ترکیه امضا کردند.

وزیر تجارت ترکیه در آیین امضای این موافقت‌نامه، روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان را فراتر از مناسبات دوستی عادی خواند و گفت: دو طرف در همه عرصه‌های اقتصادی و روابط دوجانبه ارتباطات عمیقی دارند.

وی حجم تعیین شده برای تجارت ترجیحی بین دو کشور را ۱۵۰ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: با امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، بازار متقابلی در دو کشور در زمینه برخی محصولات کشاورزی و صنعتی ایجاد خواهد شد.

محمد موش از ایجاد مرکز سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در ترکیه برای پیگیری مراودات اقتصادی بین دو کشور خبر داد و افزود: مناطق بندری دریای سیاه مسیر خوبی برای افزایش تجارت بین دو کشور محسوب می شود.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم با اشاره به تعیین چشم انداز ۱۵ میلیارد دلاری مراودات اقتصادی سالانه بین دو کشور از سوی روسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت که همکاری تجاری بین باکو و آنکارا در همه زمینه‌ها به خصوص در بخش انرژی، کشاورزی و مناطق صنعتی در حال گسترش است.

وی فرصت‌های اقتصادی در شهر بندری سامسون و منطقه دریای سیاه را برای جمهوری آذربایجان بسیار مهم خواند و افزود: با مشارکت شرکت‌های خصوصی و دولتی جمهوری آذربایجان به‌ویژه سوکار، همکاری برای یافتن فرصت‌های اقتصادی جدید ادامه خواهد داشت.

جبار اُف با اشاره به اینکه سطح مبادلات تجاری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان در ۲ سال گذشته به تدریج افزایش یافته است، اظهار کرد: شمار تعداد پروژه‌های مشترک در حال اجرا با هدف دستیابی به مراودات تجاری ۱۵ میلیارد دلاری در حال افزایش است.

حجم تجارت بین ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال گذشته میلادی ۵.۸ میلیارد دلار بود که ۳.۵ میلیارد دلار آن واردات ترکیه از آذربایجان و ۲.۳ میلیارد دلار آن نیز مربوط به صادرت ترکیه به آذربایجان بوده است.

بعد از ایتالیا، ترکیه دومین شریک تجاری جمهوری آذربایجان محسوب می شود و بیشترین رقم مالی تجارت بین دو کشور، مربوط به واردات نفت و گاز ترکیه از جمهوری آذربایجان است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان، این کشور بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خود را در ترکیه انجام داده است.

جمهوری آذربایجان تاکنون ۹ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌ و این کشور نیز متقابلا در آذربایجان ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است.

از لحاظ شمار شرکت‌های خارجی فعال در جمهوری آذربایجان، ترکیه با بیش از ۲۹۰۰ شرکت، مقام اول را در اختیار دارد و حدود ۲۰۰۰ شرکت آذربایجانی نیز مشغول فعالیت در ترکیه هستند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا