آخرین اخباراخبارایرانتحليل هاعمومیقفقاز جنوبی

باکو در مدار دشمنی با همسایگان/ تحلیل

تمرکز روی رفتار دولت جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد آنها منافع ملی خود را در ضدیت با مردم و همسایگان شان تعریف کرده‌اند که می‌توان این رفتار را بر مبنای فقر فرهنگی و نداشتن بینش سیاسی- امنیتی دولت باکو تجزیه و تحلیل کرد

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و تشکیل کشور جمهوری آذربایجان، سیاست های این دولت بیشتر بر پایه تغییر هویت دینی –مذهبی و هویت ملی  این کشور تمرکز یافت. اتخاذ سیاست دشمنی با مردم خود، باعث شده است دولت جمهوری آذربایجان همواره به‌صورت رسمی و غیررسمی سیاست تنش آفرینی را با ایران در پیش بگیرد.

با توجه به ساختار جمعیتی این کشور که بیش از 90 درصد مردم شیعه هستند، اجرای کامل مراسم‌های مذهبی باید در رأس برنامه ریزی های دولت باکو قرار بگیرد تا مردم آزادانه و بدون دغدغه مراسم‌های مختلف مذهبی را اجرا کنند. در وضعیت فعلی نه تنها چنین نیست، بلکه مردم این کشور با بدترین رفتار از سوی دولت مواجه اند.

تمرکز روی رفتار دولت جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد آن‌ها منافع ملی خود را در ضدیت با مردم و همسایگانشان تعریف کرده‌اند که می‌توان این رفتار را بر مبنای فقر فرهنگی و نداشتن بینش سیاسی- امنیتی دولت باکو تجزیه و تحلیل کرد.

تمرکز حکومت آذربایجان روی ارتباط با بیگانگان و قرار گرفتن در کنار رژیم های بی هویت باعث شده است میان مردم و حکومت فاصله ایجاد شود و دولت این کشور در میان مردمانش، محبوبیت و جایگاهی نداشته باشد. هفته گذشته مردم و احزاب مخالف دولت در تجمع اعتراضی خواستار تغییر سیاست‌های دولت شدند.

خواسته های مردم آذربایجان ازجمله دموکراسی، آزادی و انجام مراسم‌های دینی در حالی با اعتراض مطرح می شود که در این کشور نه تنها دموکراسی وجود ندارد، بلکه امکانات جمهوری آذربایجان نیز در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. بر مبنای منطق و عقلانیت باید رسانه های این کشور طبق فرهنگ‌شان اقدام به تولید برنامه های مختلف کنند، ولی در برنامه‌ای آشکار، رژیم صهیونیستی سعی دارد با رسانه هایی که دولت دراختیارشان قرار داده است، فرهنگ و هویت این کشور را تغییر دهد.

اعتراض مردم این کشور به الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان بیشتر در راستای درخواست حقوق اولیه است که امروز آذری‌ها از آن محروم هستند. در واقع دولت جمهوری آذربایجان به جای توجه به مردم و همسایگانش، بیشتر تمرکز خود را بر گسترش روابط با رژیم صهیونیستی گذاشته است، تا جایی که این وضعیت به تهدیدی برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

رژیم صهیونیستی بر پایه سیاست تضعیف کشورهای منطقه در تلاش است تخم اختلاف را در منطقه بکارد و سیطره خود را افزایش دهد. غرب نیز به دنبال گسترش ناتو در جمهوری آذربایجان است تا تهدیدی بالقوه علیه ایران به‌وجود آورند. بنابراین می توان گفت، صهيونيست‌ها با اين ادعا که يهوديان بومی منطقه هستند، حاشيه غربی خزر تا داغستان را وادی مقدس يهوديان می‌دانند.

آنها همين موضوع را در کنار نداشتن درک درست دولت آذربایجان از ماهیت صهیونیست ها به‌عنوان بهانه و تلاشی برای قدرت گرفتن در منطقه می‌دانند. اگر اين تئوری بی‌اساس در کنار پروژه نفوذ ناتو در شرق قرار داده شود، می‌توان علت تهدید دولت جمهوری آذربایجان را نسبت به مردم کشورش و جمهوری اسلامی ایران درک کرد.

اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل

منبع: راهبرد معاصر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا