آذربایجاناخبارترکیهگرجستان

رسانه های جمهوری آذربایجان از ایجاد سامانه جدید امنیتی در منطقه قفقاز خبر داد

روزنامه ˈباکو خبرˈ در مطلبی با اشاره به همزمانی برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان با تحولات اوکراین، از تقویت همکاری امنیتی این سه کشور و ایجاد سامانه امنیتی جدید در منطقه قفقاز خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ˈواختانگ ماییسایاˈ کارشناس مسایل سیاسی گرجستان، به فراهم شدن زمینه ایجاد سامانه امنیتی جدید در ˈاجلاس تفلیسˈ اشاره کرد و از مذاکره روسای جمهوری سه کشور در مورد امکان تاثیرگذاری حوادث اوکراین بر منطقه در این دیدار خبر داد.

باکو خبر همچنین به نقل از ˈوفا قلیزادهˈ کارشناس سیاسی و مشاور سابق دولت آذربایجان نوشت: ˈناتوˈ با پیش بینی هر تهدید احتمالی از جانب روسیه علیه جمهوری آذربایجان و گرجستان ، امکانات لازم برای حمایت نظامی ترکیه از این دو کشور را افزایش می دهد.
قلیزاده با اشاره به اینکه دیدار سه جانبه روسای جمهوری ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان در تفلیس در جهت تقویت امنیت مسیر ترانزیت انرژی از منطقه قفقاز بوده است، با توجه به قدرت نظامی ترکیه و عضویت این کشور در ناتو، همکاری این سه کشور در حفظ امنیت خطوط لوله را بسیار ضروری دانسته است.
این روزنامه آذری همچنین اظهارات روسای جمهوری گرجستان و ترکیه را موید طرح مساله تامین امنیت در قفقاز ارزیابی کرد و افزود : ˈگئورگی مارک ولاشویلیˈ رییس جمهوری گرجستان با اشاره به تصمیم گیری این اجلاس در مورد گسترش هر چه بیشتر همکاریهای سه جانبه، اتصال دریای ˈسیاهˈ و دریای ˈمدیترانهˈ را مدیون طرح های اجرا شده از سوی این سه کشور دانسته است.
به گفته وی، اتحاد آذربایجان، گرجستان و ترکیه که برآمده از اراده و خواسته این کشورها می باشد، ضامن ثبات در منطقه است.
به نوشته این روزنامه ، ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه نیز با اشاره به بررسی مساله اوکراین در این اجلاس خاطرنشان کرد: موضع اصلی ما حفظ تمامیت ارضی و مصونیت مرزهایمان است، بنابر این از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای جمهوری آذربایجان و گرجستان جانبداری می کنیم.
باکو خبر اظهارات بیان شده را نشان دهنده احتمال آغاز قالب جدیدی از همکاری در زمینه امنیت قفقاز بین این سه کشور تعبیر کرد.
نشست مشترک روسای جمهوری آذربایجان ، ترکیه و گرجستان سه شنبه گذشته ( 16 اردیبهشتˈ در تفلیس برگزار شد.
انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا