آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغقره باغ

 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی: ایران آماده است تا همگام با آذربایجان شهرهای آزاد شده قره باغ را بازسازی کند

 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باکو می‌تواند برای بازسازی مناطق آزادشده روی ایران حساب باز کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا همگام با مردم جمهوری آذربایجان برای بازسازی شهرهای آزادشده در قره‌باغ اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «روح الله متفکر آزاد» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به قرابت های فرهنگی، قومی و دینی بین مردم ایران و مردم جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: رویکرد سازنده ایران در قبال همسایگان به خصوص آنها که دارای قرابت های فرهنگی بیشتری هستند پررنگ‌تر است و جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده که در شرایط سخت به آنها کمک کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش همه کشورها به ویژه همسایگان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تداوم آتش بس بین این دو کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی آماده است تا همگام با مردم جمهوری آذربایجان برای بازسازی شهرهای آزادشده اقدام کند و باکو هر جا که احساس نیاز کند می‌تواند روی کمک ایران حساب کند.

وی افزود: شرکت های ایرانی در حوزه های مختلف عمرانی، تجاری، کشاورزی، مخابراتی و بسیاری حوزه های دیگر بسیار باتجربه و صاحب فناوری هستند و می‌توانند در تسریع بازسازی مناطق آزاد شده در قره باغ موثر واقع شوند.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه از همکاری های همه جانبه از جمله اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تقویت همکاری‌ها باید متوزان و همه جانبه باشد و دولت لازم است در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم ورود جدی داشته باشد و بستر را برای حضور شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران فراهم کند.

متفکرآزاد خاطرنشان کرد: در سه دهه گذشته از آنجا که جمهوری اسلامی مرزهای مناطق اشغال شده توسط ارمنستان را به رسمیت نمی‌شناخت، فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی در مناطق مرزی تعطیل شده بود و به طور مثال اگر سدی در این منطقه احداث شده بود بلااستفاده باقی مانده بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت های مناطق مرزی با قره باغ به خاطر اشغال آنها در سه دهه گذشته مغفول مانده است، گفت: با بازگشت این مناطق به خاک جمهوری آذربایجان، فعالیت‌ها به نفع هر دو طرف ایرانی و آذری می تواند از سرگرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردمان دو طرف رود ارس باید بتوانند از مبادلات تجاری مرزی، گسترش کشاورزی و صنعت و رونق اقتصادی در این منطقه بهره مند شوند و اگر خلاء قانونی در این حوزه وجود داشته باشد، مجلس حاضر است برای اصلاح آن کمک کند و این موضوع باید در قالب لوایحی از طریق دولت به مجلس ارائه شود تا به پیشبرد روابط تهران و باکو کمک کند.

متفکرآزاد افزود: لازم است وزارت خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد برای اجرایی شدن موافقتنامه های دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان ورود کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از دیپلماسی عمومی و پارلمانی برای نزدیک کردن پارلمان ها و مردم جمهوری آذربایجان و ایران به یکدیگر افزود: مجلس هم باید از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای بهبود روابط و تمهید شرایط استفاده کند و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند در نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور به یکدیگر کمک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا