اخبارترکیه

اعتراضات سراسری در ترکیه همزمان با خاکسپاری قربانیان بمب گذاری آنکارا

اغلب مراسم هایی که برای تشییع و خاکسپاری قربانیان بمب گذاری آنکارا برگزار می شود به صورت خود جوش تبدیل به تظاهراتی ضد حکومتی و ضد اردوغانی می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روز گذشته ۱۲ اکتبر هم زمان با تشییع و تدفین پیکر های قربانیان انفجار آنکارا، سراسر ترکیه شاهد اعتصاب، بایکوت، راهپیمایی و تظاهرات برای محکوم کردن کشتار ۱۰ اکتبر آنکارا بود، که در نتیجۀ آن دست کم ۹۷ تن جان خود را از دست دادند.تظاهرات عمومی پس از آن آغاز شد که اتحادیه های کارگری و سازمان های حرفه ای ترکیه برای محکوم کردن کشتار ۱۰ اکتبر آنکارا در تجمع کار، صلح و دموکراسی، فراخوانی برای تظاهرات در روز های ۱۲ و ۱۳ اکتبر صادر کردند. سازمان هایی که فراخوان صادر کرده اند از این قرارند: کنفدراسیون اتحادیه های تجاری بخش عمومی (KESK)، کنفدراسیون اتحادیه های تجارت مترقی ترکیه (DISK)، انجمن پزشکی ترکیه (TTB) و اتحادیۀ دفاتر مهندسان و معماران ترکیه (TMMOB).

کارمندان شهرداری منطقۀ مال تپه نیز همراه با شهردار علی قلیچ در اعتراض دیروز ۱۲ اکتبر شرکت کرده و پلاکارد هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «ما عزا داریم، ما معترضیم، ما محکوم می کنیم». این گروه از ساختمان شهرداری حرکت کرده و تا میدان مال تپه به راهپیمایی پرداختند.

دیروز همچنین در منطقۀ فاتح استانبول، در محوطۀ بیمارستان دانشکدۀ پزشکی دانشگاه استانبول، که در محلۀ فاتح چاپا واقع است، مراسم یادبودی برای قربانیان بمب گذاری آنکارا برگزار شد که پرسنل بیمارستان و اعضای اتحادیه در آن شرکت کرده و رأس ساعت ۱۰:۰۴ صبح، که زمان دقیق انفجار ۱۰ اکتبر آنکارا بود، گرد هم آمدند.

در منطقۀ کاغذ خانۀ استانبول نیز وکلا و حقوق دانان در ساختمان دادگستری واقع در محلۀ چاغلایان، شعار هایی سر دادند.

دانشجویان دانشگاه ها نیز، از جمله از دانشگاه هنر های زیبای معمار سنان، دانشگاه بوغازیچی، دانشگاه مرمره، دانشگاه کوچ و دانشگاه فنی استانبول، به نشانۀ اعتراض کلاس های خود را تعطیل کرده و در دسته های بزرگی گرد هم آمدند.

در استان جنوبی آدانا اعضای TMMOB، KESK، DISK، انجمن پزشکی آدانا و تعدادی دیگر از اتحادیه ها و سازمان های مدنی، پس از تجمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری آدانا، در اعتراض به انفجار آنکارا به سوی میدانی اصلی در جنوب شهر راهپیمایی کردند.

ذوالفقار اینونو تومر نمایندۀ حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و رضوان توران نمایندۀ حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نیز در این راهپیمایی شرکت کردند. راهپیمایی در میدان اوغور مونجو به پایان رسید.

در آنکارا اعضای TTB، DISK، KESK و TMMOB در ایستگاه قطار آنکارا، که محل روی دادن کشتار ۱۰ اکتبر بود، تاج گل سیاهی قرار دادند.

چتین آتاسوی رئیس انجمن پزشکی آنکارا، که از طرف چندین سازمان و اتحادیۀ کارگری صحبت می کرد، گفت ما این حملۀ تروریستی را محکوم می کنیم و تأسف عمیق خود را نسبت به این حملۀ مرگبار ابراز می داریم. آتاسوی گفت: «ما عزا داریم. ما امروز و فردا در سراسر ترکیه دست به اعتراض می زنیم.»

مراسم خاکسپاری اجساد قربانیان بمب گذاری آنکارا که به شهر هایشان فرستاده شده اند، یکی پس از دیگری برگزار می شود. بسیاری از این مراسم ها به صورت خود جوش تبدیل به تظاهرات و اعتراض ضد حکومتی می شود که در آنها عزا داران و معترضان مکرراً شعار می دهند «اردوغان قاتل است» و «حکومت قاتلان تاوانش را خواهد داد».

در استان شرقی ملطیه مراسم خاکسپاری بزرگی برای گوزده اصلان، گلبهار آیدنیز، سزن ورماز، انور تان، اموت تان و مهمت علی قلیچ، اعضای شاخۀ جوانان CHP در ملطیه برگزار شد. CHP در این رویداد ۱۱ تن از اعضای خود را از دست داد.

حضور عصمت ییلماز رئیس پارلمان ترکیه و از اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) باعث به خشم آمدن جمعیت شد و در نتیجه عزا داران شعار سر دادند «قاتل برو». در حالی که اتهام دو بمب گذاری متوجه جهادی ها است اما اغلب عزا داران معتقدند از لحاظ سیاسی حکومت AKP و رئیس جمهور رجب طیب اردوغان مسئول این کشتار هستند.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر CHP نیز در مراسم شرکت کرد و مراتب همدردی خود را نسبت به دوستان و خانواده های قربانیان ابراز کرد. قلیچدار اوغلو در دیدار از خانوادۀ ارین آکین، عضو شاخۀ جوانان CHP، نیز با آنان همدردی کرد.

یکی از چندین مراسم تشییع و تدفین برگزار شده برای قربانیان بمب گذاری آنکارا برای نامزد انتخابات پارلمانی HDP، کبری ملتم ملا اوغلو برگزار شد. صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک HDP در مراسم شرکت کرد و مراتب تأسف و همدردی خود را به خانواده و خویشاوندان ملا اوغلو ابراز کرد. این مراسم در چادری برگزار شد که در محلۀ فکر تپه در قاضی کوی، واقع در قسمت آسیایی استانبول، برپا شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا