آذربایجاناخبار

مبارزه با خطر گروههای افراطی در جمهوری آذربایجان ضرورتی انکار ناپذیر است

رسانه های جمهوری آذربایجان شنبه گذشته از دستگیری دو نفر از اعضای یک گروه تروریستی وابسته به جریان های دینی افراطی و کشف مقادیر زیادی سلاح ، مهمات و مواد منفجره خبر دادند که قصد داشتند با انفجار مسجدی در باکو، شیعیان آذری را به قتل برسانند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در این گزارش ها که به نقل از وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان منتشر شد، افراد دستگیر شده از ساکنان مناطق شمالی جمهوری آذربایجان بودند.

اوایل آبان ماه سال جاری این افراد با انتشار بیانیه ای تهدیدآمیز در شبکه های اجتماعی با نام کاربری ˈانیکین اسکای واکرˈ خود را آماده قتل شیعیان آذری و به قول خودشان ˈجهادˈ علیه شیعیان معرفی کرده و برای انجام اقدامات تروریستی علیه کسانیکه در مسجد ˈمشهدی داداش باکوˈ گردهم می آیند و به ویژه ˈشاهین حسنلیˈ امام جماعت این مسجد ، فراخوان داده بودند.

در همان مقطع شاهین حسنلی، مدیر تشکل اجتماعی ˈدنیای معنویˈ در واکنش به انتشار مطالب ضد شیعی از سوی این افراد، این تهدیدها را بی اهمیت دانسته و جدی تلقی نکرده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مورد نگران کننده ای در مورد مناسبات مذهبی و یا رویارویی قومی در جمهوری آذربایجان رخ نداده و اینکه همزیستی موجود بین ادیان و مذاهب در این کشور به عنوان الگویی برای همه دنیا معرفی می شود، تاکید کرده بود که صادر کنندگان این تهدیدها از اهل سنت نیستند.

تهدیدهای این گروه افراطی واکنش برخی محافل دینی و سیاسی جمهوری آذربایجان را نیز به همراه داشت. شیخ الاسلام ˈالله شکور پاشازادهˈ رییس اداره مسلمانان قفقاز در واکنش به این جریانات در مصاحبه با رسانه های جمهوری آذربایجان از حسادت عده ای که تحمل پیشرفت های دینی، معنوی و اقتصادی جمهوری آذربایجان را ندارند، به عنوان عاملان این مسایل یاد کرده است .

وی با اشاره به اینکه برخی عوامل، علاقمند به تداوم ثبات در جمهوری آذربایجان نیستند و قصد دارند بین مذاهب دینی در این کشور تنش ایجاد کنند، تاکید کرد: ما نباید چنین فرصتی را به آنها بدهیم . خدا، قرآن، پیامبر (ص) و امامان عوامل وحدت ما هستند. سنی ها و شیعه ها در جمهوری آذربایجان در کنار هم زندگی می کنند و ما خوشحالیم که آنها با هم زندگی و عبادت می کنند. ˈما می دانیم که این افراد با خارج ارتباط دارندˈ.

ˈالشاد اسکندرافˈ رییس کمیته دولتی رسیدگی به امور تشکلهای دینی جمهوری آذربایجان نیز دیروز در مصاحبه با خبرنگاران، تدارک اقدامات تروریستی و برنامه ریزی برای سوقصد به جان ˈشاهین حسنلیˈ را تقبیح کرد و آن را اقدامی ناشایست خواند.

این مقام مسوول آذری با اشاره به خطرناک بودن هرنوع تفکر زورمدارانه در نفی بخشی از جامعه و تحقیر آن را بسیار خطرناک توصیف کرد و این موضوع را تهدیدی بزرگ علیه مدل تحمل پذیری و پیوندهای مثبت موجود در جمهوری آذربایجان دانست.

ˈطاهر کریملیˈ رییس حزب ˈوحدتˈ جمهوری آذربایجان نیز در مصاحبه با ایرنا با تحسین نیروهای امنیتی کشورش در کشف و جلوگیری به موقع از اقدامات تروریستی علیه شیعیان آذری اظهار داشت: در زمینه مبارزه با افراط گرایی تاکنون چنین اقدامی از دولت آذربایجان ندیده بودم. این بشارت خوبی است. دستگیری و مجازات چنین بنیادگرایانی به نوبه خود نشان دهنده بیداری ملت ما است و این اقدام شاید سرآغاز کار باشد و باید ادامه یابد.

این فعال سیاسی جمهوری آذربایجان تاکید کرد: بدون تردید آنها شبکه ها و تکیه گاههای دیگری هم دارند و دیگران را نیز تهدید می کنند و ممکن است که افراد دیگری نیز در معرض خطر قرار داشته باشند.

وی همکاری کشورهای همسایه در مبارزه با این پدیده را یک ضرورت خواند و افزود: جمهوری آذربایجان در چارچوب ˈجامعه مشترک المنافعˈ، موافقتنامه هایی را در زمینه مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی امضا کرده است. معتقدم که باید موافقتنامه ها چه از نظر سیاسی و چه از نظر حقوقی برای همکاری و مبارزه مشترک یکایک کشورهای همسایه از جمله ایران برای دستگیری اعضای اینگونه شبکه ها و انجام عملیات مشترک، وجود داشته باشد.

کریملی ظهور این جریانات را در جمهوری آذربایجان خودجوش نمی داند و معتقد است که این جریانات افراطی از قفقاز شمالی و به عبارتی از جنوب روسیه وارد جمهوری آذربایجان می شود و خود روسیه و سایر ملل قفقاز نیز از این جریانات رنج می برند.

این کارشناس سیاسی به صراحت از عربستان و برخی کشورها به عنوان عواملی یاد کرد که تمایل بسیار زیادی برای ایجاد و ترویج ˈوهابیگریˈ در قفقاز را دارند.

وی با تاکید بر اینکه از میان کشورهای حوزه قفقاز ، جمهوری آذربایجان و ˈچچنˈ بطور جدی مصمم به مبارزه با جریانات افراطی هستند، افزود: متاسفانه سایر کشورهای قفقاز جنوبی جدیتی در مبارزه با افراط گرایی وهابیون نشان نمی دهند و آنطور که باید و شاید با این معضل بطور اصولی مبارزه نمی شود.

وی با اشاره به شواهد و تجربیات 15 سال اخیر افزود: تهدیدات تروریستی بیشتر از قفقاز شمالی وارد جمهوری آذربایجان شده و این کشور نیز برای جلوگیری از این مساله مجبور به تقویت حفاظت از مرزهای شمالی خود شده است .

کریملی در رابطه با هویت گروههای افراطی فعال در جمهوری آذربایجان گفت: متاسفانه افرادی از اقلیتهای قومی آذربایجان در این گروهها وجود دارند ، البته نمی توان این موضوع را به همه اقلیت های قومی تعمیم داد.

رییس حزب وحدت جمهوری آذربایجان از حمایت کشورهای قدرتمند خارجی از گروههای افراطی موجود در جمهوری آذربایجان به عنوان یک خطر جدی یاد کرد و همدلی و همکاری مشترک اقوام و اجماع دینی را تنها راه خنثی کردن این تلاش ها دانست.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا