آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

ترکیه در مسیر بازسازی روابط با رژیم صهیونیستی

پس از گذشت چهار سال از زمان اخراج سفرا، آنکارا و تل آویو به دنبال بازسازی روابط خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ترکیه که در ماه می‌ سال ۲۰۱۸ و در واکنش به انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس، سفیر خود را از تل آویو فراخوانده بود، در چارچوب سیاست بازسازی روابط دو جانبه که با فراز و نشیب‌های بسیاری از سال ۲۰۰۸ به این سمت همراه بوده است، تلاش‌های جدیدی را در دستور کار قرار داده است.

به همین منظور وزیر خارجه ترکیه به همراه وزیر انرژی این کشور ماه می آینده (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهند کرد و گزارش ها حاکی از این است که وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به اسرائیل درباره تعیین سفیر بین دو طرف گفت و گو خواهد کرد.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ با ابراز نارضایتی و عصبانیت از تصمیم انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس، بار دیگر سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند.

در چارچوب سیاست بهبود روابط میان آنکارا و تل آویو، ۱۸ اسفند گذشته (۹ مارس ۲۰۲۲)، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی برای سفری چند روزه به ترکیه رفت که این نخستین سفر یک مقام صهیونیست به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بود. او به عنوان نخستین رئیس رژیم صهیونیستی که در ۱۴ سال گذشته به ترکیه سفر کرده با رجب طیب اردوغان در آنکارا دیدار کرد.

هرتزوگ در دیدار با اردوغان گفت که روابط بین این رژیم و ترکیه دچار فراز و فرودهایی بوده است و ما می‌دانیم که این را چطور بسازیم تا در عمل و احترام متقابل تجلی پیدا کند. وی روابط رژیم اشغالگر و ترکیه را مهم خواند و گفت: «شاید ما در مورد همه چیز توافق نداشته باشیم، ولی سعی خواهیم کرد رابطه را بازسازی کنیم.»

در این ارتباط هرتزوگ در صفحه توئیتر خود نیز نوشت: «پل‌ها و روابط با ترکیه یک منفعت اسرائیلی و منطقه‌ ای است.»

پیش از سفر رئیس رژیم صهیونیستی، هیاتی از مقام‌های ارشد ترکیه به سرزمین‌های اشغالی سفر و با رئیس رژیم صهیونیستی و دیگر مقام‌های این رژیم دیدار و رایزنی کرده بودند.

رجب طیب اردوغان نیز سفر هرتزوگ به ترکیه را مثبت ارزیابی و گفته بود: این امر به بهبود روابط دو جانبه کمک می‌کند.

ترکیه و رژیم صهیونیستی از ماه می‌ ۲۰۱۸ سفیری در آنکارا و تل آویو ندارند.

پیش از این هم بعد از حادثه یورش نیروهای صهیونیستی در سال ۲۰۱۰ میلادی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه برای فلسطینی‌ها، حادثه‌ ای که به کشته شدن ۹ فعال مدنی ترک منجر شد، آنکارا و تل‌آویو سفرای خود را فراخوانده بودند.

سفر هرتزوگ به ترکیه در حالی انجام شد که او هفته قبل از آن به قبرس رفته و آنجا به مقام‌های این کشور اطمینان داده بود گرم شدن روابط تل آویو و آنکارا به قیمت تضعیف مناسبات با نیکوزیا تمام نخواهد شد.

رئیس رژیم صهیونیستی در جریان سفر ماه گذشته خود به یونان نیز اظهارات مشابهی را تکرار و تاکید کرده بود که اسرائیل به گسترش همکاری خود با یونان و قبرس ادامه خواهد داد. این در حالی است که هر دو این کشورها روابط پرتنشی با ترکیه دارند.

به نوشته یورونیوز، همچنین مساله حمایت ترکیه از جنبش‌های فلسطینی از دیگر مسائل مورد چالش طرفین است. آنکارا در بیش از یک دهه اخیر تلاش کرده از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کند، این درحالی است که رژیم صهیونیستی همواره خشم خود را نسبت به این رویه آنکارا ابراز داشته است.

«المانیتور» ۲۴ آذر سال گذشته به نقل از چند منبع مطلع مدعی شد که ترکیه در چارچوب اقدامات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین امتیازگیری از دولت جو بایدن، سفیر جدیدی برای تل آویو انتخاب کرده است. بر این اساس، «افق اُلوتاش» دیپلمات ۴۰ ساله ترکیه‌ ای که هم‌اکنون ریاست مرکز مطالعات استراتژیک در وزارت خارجه ترکیه را برعهده دارد، به عنوان سفیر جدید ترکیه در تل آویو تعیین شده است.

تارنمای «ریسپانسیبل استیت کرفت» دی ماه گذشته نوشت: «از آنجا که اردوغان می‌خواهد حجم تجارت ترکیه و اسرائیل از حداکثر ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ فراتر رود و در عین حال می‌خواهد مانع از درگیری ارتش ترکیه در شرق مدیترانه شود، انتصاب احتمالی الوتاش به عنوان سفیر برای تامین منافع ترکیه است.»

پس از گذشت چهار سال از زمان اخراج سفرا، آنکارا و تل آویو به دنبال بازسازی روابط خود هستند.

به نوشته اسکای نیوز، وزیر انرژی ترکیه نیز به همراه وزیر خارجه این کشور ماه می‌ آینده به سرزمین‌های اشغالی می‌رود و در چارچوب بازسازی روابط و با توجه به اهمیت مساله انرژی برای ترکیه، آنکارا به دنبال توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود بویژه در زمینه انرژی با رژیم صهیونیستی است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا