اخبارایرانتحليل هاترکیه

ترور سفیر روسیه؛ زنگ خطر طرف غربی – عربی برای اردوغان / گولنی ها فضا را برای انجام ترور باز کردند

پژوهشگر مسائل ترکیه در ادامه با اشاره به ترور سفیر روسیه گفت: پس از تغییر سیاست های ترکیه در سوریه که به مذاکرات پنهانی با دولت بشار اسد منجر شد، گروهک های سلفی که حیات خود را در سوریه در خطر می دیدند با این ترور نشان دادند که نمی خواهند که وجه المصالحه بین ترکیه، روسیه و ایران شوند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مسعود صدر محمدی کارشناس و پژوهشگر مسائل ترکیه در گفتگویی  با اشاره به افزایش نا امنی های اخیر در ترکیه اظهار داشت: ترکیه در حال حاضر از یک سو با گروهک های تروریستی کردی و از سوی دیگر با گروه های تروریستی سلفی که فعالیت های خود را شدت بخشیده اند درگیر است.

تصفیه دستگاه های امنیتی؛ فضای باز برای فعالیت گروهک های تروریستی

وی ادامه داد: در سالهای گذشته به دلیل وجود نظارت قوی در نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه، عملیات گروهک های کردی به ترورهای کور و عملیات های چریکی در نقاط جنوب و جنوب شرقی ترکیه محدود می شد اما پس از کودتای ماه جولای و تصفیه گسترده در سازمان های امنیتی و نظامی ترکیه از مخالفان اردوغان، سیستم امنیتی این کشور به شدت ضعف پیدا کرده و با توجه به این امرمجال جولان برای این گروهک ها باز شده است.

تحت فشار قرار دادن اردوغان از سوی کردها برای تغییر سیاست ها

صدر محمدی افزود: از سوی دیگر گروهک های کردی با افزایش عملیات های تروریستی به دنبال تحت فشار قرار دادن اردوغان هستند کما اینکه دولت اردوغان پس از شکست ها و عقب نشینی های اخیر در حلب و موصل وضعیت مناسبی در منطقه ندارد و گروهک های کردی با این عملیات به دنبال تغییر سیاست اردوغان در قبال کردها هستند.

گروهک سلفی تکفیری نمی خواهند وجه المصالحه ترکیه، روسیه و ایران شوند

پژوهشگر مسائل ترکیه در ادامه با اشاره به ترور سفیر روسیه در ترکیه گفت: پس از تغییر سیاست های ترکیه در سوریه که به مذاکرات پنهانی با دولت بشار اسد منجر شد، گروهک های سلفی که حیات خود را در سوریه در خطر می دیدند با این ترور نشان دادند که نمی خواهند که وجه المصالحه بین ترکیه، روسیه و ایران شوندو عدم رضایت خود را نشان دادند و در واقع این عملیات زنگ خطری بود برای اردوغان از سوی طیف غربی – سلفی موجود در نظام ترکیه در قبال تغییر سیاست های منطقه ای.

تداوم فشارها به اردوغان از سوی غرب و عرب های سلفی

وی افزود: به نظر می رسد تا چند ماه آینده این سلسله عملیات ها برای نا امن کردن ترکیه،کاهش سرمایه گذاری ها و افزایش نارضایتی نسبت به دولت اردوغان تداوم یابد. از سوی دیگر با فشارهای اقتصادی و کاهش ارزش لیره در برابر ارزهای خارجی به دنبال از بین بردن جایگاه دولت کنونی ترکیه هم در بین مردم این کشور و هم در جهان هستند.

نا امنی ها ادامه می یابد / آلترناتیو ها در راهند

صدر محمدی بیان داشت: این فشارها تا انتخابات دو سال آینده ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ادامه خواهد داشت تا اردوغان بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد و با این فشارها به دنبال این هستند تا دوباره اردوغان در کنار طرفهای غربی- عربی قرار بگیرد و در صورت تداوم روند عقب نشینی از سوی ترکیه در سوریه،باید منتظر ظهور آلترناتیوهای برای اردوغان در میان نسل اول سیاست مداران حزب عدالت و توسعه باشیم.کما اینکه در حال حاضر افرادی همچون عبدالله گل و احمد داوود اوغلو به رویه تک روی اردوغان و سیاست های وی منتقد هستند.

کسانی که در ایران اردوغان را نماد دموکراسی اسلامی معرفی می کردند امروز هر تحولی در ترکیه را دسیسه اردوغان می پندارند

کارشناس مسائل ترکیه با رد فرضیه انجام ترور از سوی دولت ترکیه تصریح کرد: نگاه برخی که این گونه مسائل را مطرح می کنند نگاه صفر و یکی است و به دلیل عدم شناخت و اگاهی از مسائل ترکیه نشأت می گیرد. همان افراد غرب زده ای که در سالهای گذشته با ندیدن واقعیت های اردوغان وی را نماد دموکراسی و توسعه در کشورهای اسلامی به مردم ما معرفی می کردند امروز با نگاه بد بینیانه همه ی وقایع امروز ترکیه را خیمه شب بازی های اردوغان می پندارند!

تغییر سیاست ترکیه نیازمند زمان است

وی تاکید کرد: سیاست ترکیه در قبال سوریه خیلی وقت است تغییر کرده اما هر تغییر سیاستی تا در مرحله فرآیندها خود را نشان دهد نیازمند زمان است و نباید انتظار داشته باشیم که ترکیه یک شبه تمام سیاست هایش را تغییر دهد و این سیاست ها در ارتباطات این کشور با ایران و روسیه از یک سو و عربستان، قطر، آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر در حال فعل و انفعال است و این تغییرات با شیب ملایم در حال انجام است و این ترور نشانه احساس خطر از سوی جناح غربی- عربی- صهونیستی در تحولات منطقه است.

گولنی ها فضا را برای ترور باز کردند / گولن کارفرماست نه پیمانکار

صدر محمدی با بیان اینکه نسبت دادن این ترور به گولنی ها از سوی اردوغان و هم طیفی هایش اشتباه است اظهار داشت: در مقابل افرادی که در ایران همه تحولات ترکیه را توطئه اردوغان می پندارند، برخی هم در ترکیه همه چیز را دسیسیه گولن فرض می کنند. شاید خانواده فرد ضارب از اعضای تشکیلات گولنی ها باشند اما لزوما این بدان معنا نیست که آن ترور به سفارش گولن صورت گرفته است چرا که مدل خراب کاری گولنی ها به گونه دیگری است . اما به دلیل نفوذ بسیار بالای تشکیلات گولن در ساختار امنیتی ترکیه این احتمال بسیار قوی است که فضا را برای انجام این ترور باز کرده اند. به طور خلاصه گولنی ها کارما هستند نه پیمانکار این گونه عملیات ها!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا