اخبارروسیهقره باغگرجستان

ترسناک ترین سناریوی کاخ کرملین در باره قره باغ

اوضاع منطقه قفقاز جنوبی در حال متشنج تر شدن است و این وضعیت بیشتر کشورهای آذربایجان و گرجستان را که از مناقشات قره باغ کوهستانی، آبخازیا و اوستیای جنوبی رنج می برند را تهدید می کند. مناقشه قره باغ کوهستانی مهمترین و بزرگترین مناقشه منطقه قفقاز جنوبی و عامل اصلی در پیشرفت و توسعه منطقه به شمار می رود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ینی مساوات طی تحلیلی نوشت؛کاخ کرملین در مورد مناقشه قره باغ کوهستانی در مقایسه با مناقشات آبخازیا و اوستیای جنوبی هنوز برخوردی متفاوتی از خود نشان می دهد و تاکنون بر خلاف دو منطقه دیگر، استقلال قره باغ کوهستانی را به رسمیت نشناخته است با ین وجود از نظر ماهوی برخورد روسیه با مناقشه قره باغ با مناقشات آبخازیا و اوستیای جنوبی تفاوت آنچنانی ندارد.
به اعتقاد کارشناسان مسایل سیاسی، روسیه تلاش می کند تا کشورهای منطقه قفقاز جنوبی را در دایره نظارت و نفوذ خود حفظ کند. از این رو، احتمال می رود که این کشور برای مجازات گرجستان که در صدد عضویت در «ناتو» است، از ارامنه منطقه «جاواخدیا» استفاده نموده و آنها را به قیام علیه دولت مرکزی گرجستان بکشاند. در آن صورت، ارامنه آن منطقه از دولت مرکزی گرجستان خواستار استقلال و خود مختاری خواهند شد و این موضوع سبب گرفتار شدن بیشتر گرجستان در وضعیتی نابسامان خواهد گردید.
قابل حسینلی کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: « روسیه خواهان از دست دادن گرجستان و اوکراین نیست و می تواند مناطق مورد مناقشه در منطقه قفقاز جنوبی و اوکراین را در هر زمانی که بخواهد متشنج نموده و از آن در راستای تامین اهداف و منافع ملی خود بهره برداری کند. ارمنستان نیز بر اساس دستور روسیه در هر زمان ممکن می تواند در خط مقدم جبهه دست به اقدامات خرابکارانه بزند. هدف روسیه از این بازیها بازگرداندن و تقویت قدرت پیشین خود در کشورهای شوروی سابق است. به نظر من، کاخ کرملین آماده وارد کردن ضربه اصلی خود به گرجستان است. روسیه برای تحت کنترل قرار دادن سرزمین های شوروی سابق دست به اقدامات و تلاش های گسترده ای زده است و برای رسیدم به این هدف گام های خود را به صورت مرحله ای برمی دارد…»
اخیرا روابط روسیه و ترکیه در حال گرم شدن و توسعه یافتن بوده و نظرسنجی های صورت گرفته در ترکیه نیز موید این مسئله می باشد و این در حالی است که ترکیه همواره ضمن تاکید بر آزادی سرزمین های اشغال شده آذربایجان، رسما اعلام کرده است که ارمنستان در این زمینه در گام اول حداقل باید چند شهر اطراف قره باغ کوهستانی را آزاد سازد. از طرف دیگر، گرجستان نیز متحد ترکیه و دارای روابط استراتژیک با این کشور است.
حالا در صورتی که روسیه در صدد اجرای طرح ها و سناریوهای ترسناک خود در باره آذربایجان و گرجستان باشد، طبعا در مقابل خود ترکیه را خواهد دید. زیرا اقدامات این کشور بر ضد منافع ترکیه نیز خواهد بود و از این رو، رفتارهای مسکو می تواند به ضرر خودش تمام شود…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا