آذربایجاناخبارایران

خط آهن آستارا-آستارا مهمترین پروژه اقتصادی ایران و آذربایجان است

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: خط آهن آستارا-آستارا مهمترین پروژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۹۵ است که به روابط اقتصادی دو کشور تحرک ویژه ای می بخشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، جواد جهانگیرزاده بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران گیلانی در محل سفارت ایران در باکو اظهار کرد: خطوط ریلی آستارای ایران و آستارای آذربایجان که پیش بینی می شود تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد، آینده روشن مناسبات اقتصادی دولت های ایران و آذربایجان است و نقشی بین المللی در حمل و نقل و تجارت خارجی منطقه ای دارد.

وی با اشاره به اتصال راه آهن گیلان به جمهوری آذربایجان، گفت: استان گیلان نقش مهمی را در توسعه روابط اقتصادی، ترانزیتی، حمل و نقل و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان ایفا می کند و احداث خط آهن قزوین – رشت- آستارا موجب توسعه بازرگانی دو کشور همسایه ایران و آذربایجان م شود.

جهانگیر زاده اهمیت کریدور حمل و نقل شمال- جنوب را یادآور شد و افزود: کریدور حمل و نقل شمال- جنوب مسیر تجارت و حمل کالا از ایران به اروپا و سایر کشورهای منطقه را کوتاه تر می کند و مسیری ایمن و مطمئن برای صادرات کالا است.

سفیر ایران در باکو با بیان اینکه با احداث خط آهن قزوین به رشت و از آنجا به آستارای ایران، شمال ایران به جنوب وصل شده و حمل کالاهای تجاری با سرعت به آنسوی مرزها انتقال داده می شود، اظهار کرد: با راه اندازی کامل راه آهن بین المللی آستارا به رشت، شرایط رونق اقتصادی استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه استاندار گیلان، نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی در شهرستان مرزی بندر آستارا، پیگیر بحث احداث پروژه ریلی آستارا-آستارا و از آنجا به رشت هستند، گفت: شهرستان آستارا و در مجموع استان گیلان از ظرفیت بالایی در زمینه شتاب در مبادلات اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برخوردار است.

جهانگیر زاده تصریح کرد: استان گیلان با داشتن قابلیت های کشاورزی، صنعتی، تجاری و گردشگری مناسب دارای ظرفیت های ارزشمندی است که در توسعه مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به عزم و اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور در زمینه همکاری های دو جانبه، گفت: راه آهن آستارا-آستارا در خدمت دوستی بین دو ملت مسلمان ایران و آذربایجان است و اتصال خطوط ریلی در آستارا به روابط دو کشور تحرک ویژه ای خواهد بخشید.

تلاش قابل تحسین رسانه ها در گسترش مناسبات تهران و باکو

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان همچنین نقش اثر گذار و مهم رسانه ها و مطبوعات در گسترش مناسبات تهران و باکو به عنوان دو کشور دوست و همسایه را یادآور شد و افزود: توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در صدر تلاش های سفارت ایران در باکو است و در کنار توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، توسعه روابط رسانه ای بین ایران و آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا