اخباراردبیل

رونمایی از مجسمه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی

دبیر روز اردبیل گفت: همزمان با هفته بزرگداشت استان اردبیل از تندیس شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی خواهد شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، توحید دلاورقوام صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: در گرامیداشت هفته بزرگداشت استان اردبیل برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده که از جمله آن رونمایی از تندیس شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که در ورودی این مجموعه جهانی دوشنبه هفته آینده با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام می‌شود.

دلاورقوام از رونمایی اسناد و عکس‌های منتشر نشده اردبیل در روز شنبه خبر داد و تصریح کرد: این آثار در نگارخانه ختایی در معرض دید هموطنان قرار می‌گیرد.

وی از رونمایی مجسمه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی در ورودی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در روز دوشنبه خبر داد و گفت: در این روز تجلیل از مفاخر اجتماعی اردبیل به همت مجموعه‌های غیردولتی و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار می‌شود که امسال قرار است از دکتر معماری، جلایی و حاج لطیف نباتی به عنوان سه چهره برجسته اجتماعی استان اردبیل تجلیل شود.

وی افزود: در این روز محفل شعر با حضور شعرای مطرح کشور در صحن مجموع جهانی شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود که برای این مراسم نیز از استاد غزوه رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی و شاهین فاضل از دانشگاه آذربایجان و همچنین چهره برتر مترجمی آثار ادبی زبان ترکی دعوت کردیم تا حضور پیدا کند.

دبیر گرامیداشت روز اردبیل در مورد تولید سمفونی جنگ چالدران با همکاری ارکست داخلی و گروه ارکست کشور آذربایجان نیز بیان کرد: گزینه داخلی ما در تولید این اثر استاد فخرالدینی و گزینه خارجی ما مرکز سمفونی آذربایجان است تا با شاخصه‌ها و برجستگی‌های ملی بین‌المللی سمفونی‌ تولید و روانه بازار شود.

دلاورقوام در مورد ساخت فیلم و سریال شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز افزود: این موضوع را شورای فرهنگ عمومی به جد پیگیری می‌کند

ی در مورد برگزاری جشنواره موسیقی مقام نیز با اشاره به قدمت تاریخی این موسیقی و نقش بی‌بدیل اردبیل و آذربایجان در رشد موسیقی به ویژه حضور بزرگان موسیقی از این دیار در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بیان کرد: ما چهره‌های سرشناسی همچون علی سلیمی و نصرالله ناصح را در عرصه موسیقی موغامی داریم که با یک اجرای خود در لندن  به شهرت و آوازه بی‌نظیر دست پیدا کرده‌اند.

دبیر گرامیداشت روز اردبیل موسیقی مقام را نقطه عطف موسیقی اصیل آذربایجان توصیف کرد و افزود: ما در سال‌های گذشته موفق شدیم جشنواره موسیقی مقام را یکبار برگزار کنیم اما به دلایل مختلف این کار ادامه پیدا نکرد، در حالی که در استان همجوار ما آذربایجان‌شرقی این کار کم و بیش ادامه دارد.

دلاور قوام ادامه داد: همه اذعان دارند که اردبیل مهد صداهای ماندگار و داودی است که می‌تواند بیشتر از این در عرصه موسیقی خودنمایی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا