آذربایجاناخبار

تحصیل طلاب آذری در ایران خلاف قانون است

مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان بر اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تحصیل طلاب علوم دینی این کشور در ایران، ترکیه و کشورهای عربی تاکید کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مبارز قربانلی “گفت: براساس قوانین جمهوری آذربایجان شهروندانی که در خارج از کشور علوم دینی تحصیل کرده اند نمی توانند برنامه های دینی را رهبری کنند. چرا که دین صرفا امور معنوی نیست بلکه امری ایدئولوژیک است و باعث تجمع انسانها می شود.

مبارز قربانلی افزود: جمهوری آذربایجان برای محافظت از خود به کسانی که در سایر کشورها تحصیلات دینی داشته اند و نیز به خارجی ها اجازه نمی دهد که در مساجد و سایر اماکن این کشور اجرای آیین های دینی را رهبری کنند.

رییس کمیته دولتی امور تشکلهای دینی جمهوری آذربایجان به ضرورت تربیت نیروهای ملی در حوزه دین اشاره کرد و افزود: دانشکده الهیات دانشگاه دولتی باکو، دانشگاه اسلام باکو و برخی مدارس موجود در کشور در این زمینه تلاش می کنند و در مورد نیروهایی که در این مراکز تربیت می شوند هیچ کس شک و شبهه ای وجود ندارد.

رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان به ضرورت پرداخت شهریه برای تحصیل علوم دینی در دانشگاه اسلام باکو اشاره کرد و گفت: این موضوع مشکل ایجاد می کند و بهمین خاطر علاقمندان به تحصیل علوم دینی از جمهوری آذربایجان به ایران و ترکیه و کشورهای عربی می روند. زیرا تحصیل علوم دینی در این کشورها رایگان است.

” مبارز قربانلی ” با اشاره به اینکه دولت و نظام سیاسی جمهوری آذربایجان لائیک است و نمی تواند از محل بودجه دولتی هزینه تحصیل علوم دینی را تامین کند افزود: می توانیم با تشکیل بنیادها و نیز تختصیص کمکهای بلاعوض؛ تحصیل علوم دینی را در جمهوری آذربایجان رایگان کنیم.

لازم به یادآوری است که چندی پیش این مقام دولتی جمهوری آذربایجان در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران با اشاره به اینکه هر ساله تعدادی از دانشجویان و طلاب دینی آذربایجان با هدف ارتقای سطح دانش خود به کشورهای دیگر سفر می نمایند اظهار امیدواری کرده بود که با توافقات انجام شده با برادران ایرانی و با در نظر داشتن مشترکات زبانی و دینی میان دو کشور مسلمان و همسایه تعداد دانشجویان اعزامی به ایران افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا