آذربایجاناخبار

تحرکات مشکوک اعراب در مرز ایران و جمهوری آذربایجان/ اعراب مسلحی که با پوشش شکارچی در مرز با ایران جولان می‌دهند

حضور مشکوک اتباع مناطق عربی (امارات متحده عربي، عربستان سعودي، قطر و بحرين) در اراضي مرزي جمهوري باکو با ايران افزايش يافته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، رسانه هاي جمهوري باکو مدعي هستند که اين افراد به منظور تفريح و شکار ، در نواحی جنوبی این کشور به نوار مرزی با ایران سفر می‌کنند.

چندي پيش، ابوالفضل قارايوف، وزير فرهنگ و توريسم گفته بود باعث افتخار و خوشحالی است که اعراب به منظور تفريح و شکار جمهوري باکو را برمي گزينند،.

اما، در يکي جریان مشکوک عده‌ای از اتباع قطري و سعودي در شهرستان ايميشلي در مرز با ايران،  در نيمه شب نهم فوريه به علت سقوط  خودروي تويوتا پرادو به کانال آب در نزديکي روستاي خليف در رایون ايميشلي، خفه شده و سه تن از «اعراب شکارچي» نيز زخمي شدند.

وزارت محيط زيست و منابع طبيعي این کشور در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص علت سقوط خودروي اين به اصطلاح شکارچيان عرب به کانال آب در شهرستاني در نزديکي مرز ايران اعلام کرد اين گروه از شکارچيان عرب از وزارت محيط زيست و منابع طبيعي جمهوري باکو مجوز شکار دريافت نکرده بودند و شايد به همين علت در ساعات شبانه و بطور قاچاق مشغول “شکار”  در اين منطقه بوده اند.

خبرگزاري نيمه رسمي آپا ، نام “شکارچي هاي عرب” جان باخته در ناحیه نزديک ايران را سلام علي الماري، شهروند 45 ساله سعودي و مثالي زيد الصبوحي، شهروند 37 ساله قطر اعلام کرد. اداره پليس شهرستان ايميشلي تحقيقات در مورد اين واقعه را آغاز کرده است.

پيش از اين نيز افزايش ترددهاي پرشمار “اعراب شکارچي” در مناطق جنوبي این کشور بخصوص در مناطق نزديک مرز ايران، توجه ساکنان اين مناطق را به خود جلب کرده بود.

در سال‌هاي گذشته برخی از اسرائیلی‌ها نيز با خريداري زمين هاي کشاورزي در مناطق جنوبي جمهوري آذربايجان، حرکت هاي مشکوکي را با همکاري مقامات دولتي باکو در اين مناطق سازمان دهي کرده اند.

گفتنی است کمال الدين حيدروف، وزير حالت هاي فوق العاده از دوستان نزديک شيوخ امارات متحده عربي به شمار مي رود. همچنين در يک سال اخير، رژيم سعودي روابط خود  را  با  حکومت الهام علي اف بيش از پيش تقويت کرده است.

در سال هاي گذشته افشاگري روشن نوروزاوغلو، کارشناس مسايل امنيتي و سياسي در خصوص خريد زمين هاي کشاورزي در منطقه آستارا با همکاري يهودي ها و وهابي ها، موجب زنداني شدن وي براي مدت حدود سه سال شده بود.

به درستی مشخص نیست که هدف پنهانی این عده که با تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته در نزدیکی مرز با ایران پرسه می‌زنند چیست و چرا مقامات دولتی و برخی رسانه‌های وابسته در باکو سعی در سرپوش گذاشتن به رفتارهای آنها دارند.

 اگر در حقیقت خودرو پرادو سقوط کرده در کانال آب در صدد شکار غیرقانونی و فاقد مجوز شکار بودند، چرا وزیر جهانگردی این کشور ورود اعراب جهت شکار را باعث «خوشحالی» حکومتش توصیف کرده است؟ آیا این یک تناقض نیست که هم از «اعراب شکارچی» استقبال شود و هم به نبود مجوز شکار اذعان گرددچطور می‌توان پذیرفت در کشوری که جهانگردان خارجی در صورت اقامت بیش از ده روز می‌باید به اداره پلیس مراجعه کنند، عده ای با سلاح‌های پیشرفت پیشرفته از مرز هوایی و سپس از فرودگاه عبور کنند، و مجوز شکار نداشته باشند و آن وقت، وزیر جهانگردی نیز حضورشان را باعث خوشحالی بداند؟ آیا وارد کردن اسلحه شخصی به چنین کشوری، به بهانه شکار اما بدون ارائه برگه مجوز شکار میسر است؟

پرسش دیگر این‌که چرا «اعراب شکارچی» مانند اسرائیلی‌ها فقط مرز با ایران را جهت شکار و به اصطلاح تفریح انتخاب می‌کنند؟  

مجموعه این دلایل نشان می‌دهد که تحولات مشکوکی در نوار مرزی با ایران در جریان است و رژیم باکو به دلایل متعدد از جمله تنگنای اقتصادی، دشمنی با ایران و آغاز یک دور جدید از روابط گسترده با کشورهای عرب حامی تروریسم (پس از سفر علی‌اف به ریاض) امتیازات گسترده با وهابیت داده است که همکاری بر ضد ایران تنها یکی از آنها است. ممکن است که این جریان مشکوک نیز بخشی از آن پروژه باشد.

پرسش پایانی این که آیا ممکن است که این عده ماموران امنیتی و جاسوسی کشورهای عربی باشند که با ظاهر توریست و شکارچی به منطقه آمده اند و مشغول شناسایی منطقه هستند؟

وب سایت خبری- تحلیلی «آذری‌ها» به بازتاب اخبار به اصطلاح «شکارچیان عرب» در نوار مرزی ایران ادامه خواهد داد.

تصاویر مربوط به اعراب شکارچی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا