آذربایجاناخبارعمومی

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان فاش کرد؛ راه‌اندازی سفارت غیررسمی باکو در تل آویو!

باکو برای عدم ایجاد حساسیت بین کشورهای مسلمان، قطعا دوست ندارد اولین کشور مسلمانی باشد که در اسرائیل سفارت رسمی افتتاح می‌کند اما ظاهرا حجم بالای روابط اقتصادی و سیاسی باعث شده تا باکو تابوی روابط دیپلماتیک خود با صهیونیست‌ها را بیش از پیش بشکند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز:سفارت رژیم صهیونیستی در باکو از سال های گذشته همواره فعال بوده و در طبقه پنجم یکی از هتل های باکو در خیابان ازمیر فعالیت دارد. در هر حال حجم بالای تجارت و ارتباطات باکو با تلاویو باعث شده تا از سال های پیش، تلاویو حضور دیپلماتیک(بخوانید حضور جاسوسی) در جمهوری آذربایجان داشته باشد.

اخبار حول حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان همیشه فراوان بوده و البته بعضا به صورت ضد و نقیض هم منتشر شده است ولی در هر حال اینکه رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان سفارت رسمی دارد بر کسی پوشیده نیست.

یکی از سوالات اساسی از وزیر خارجه آذربایجان در اکثر نشست ها همین بود که چرا آذربایجان در اسرائیل سفارت ندارد؟ که البته همیشه با نوعی سرپوش از جواب این سوال عبور شده است.

روز گذشته اما خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نمایندگی «مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو» در اسراییل دایر شده است.

مرکزبین المللی چندفرهنگ گرایی باکو اعلام کرده است : ” آریه گوت، رئیس سازمان غیردولتی طرح های بین المللی برای جامعه اسرائیل به عنوان مدیر نمایندگی “مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو” در اسرائیل فعالیت خواهد کرد که می توان گفت این مرکز بین المللی چند فرهنگ گرایی همان سفارت غیر رسمی آذربایجان در باکو خواهد بود.

گفتنی است این نمایندگی براساس یادداشت تفاهمی که به امضای آزاد محمداف، مدیراجرایی “مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو” و آریه گوت، رئیس سازمان غیردولتی “طرح های بین المللی برای جامعه اسرائیل” و مفسر رادیو صدای اسرائیل امضاء شده و گشایش یافته است.”

آذرتاج در ادامه نیز گفته است: براساس این یادداشت تفاهم ، طرح های مشترک در زمینه تبلیغ چندفرهنگ گرایی و تساهل دینی در جمهوری آذربایجان و آشنا کردن جامعه جهانی با تاریخ و فرهنگ جمهوری آذربایجان و اسرائیل اجرا خواهد شد.

زمزمه افتتاح سفارت رسمی آذربایجان در اسرائیل از چند سال پیش و از زمان سفر شیمون پرز به باکو شنیده می شد اما تحلیل گران معتقد بودند که باکو برای عدم ایجاد حساسیت بین کشورهای مسلمان، قطعا دوست ندارد تا اولین کشور مسلمانی باشد که در اسرائیل سفارت رسمی افتتاح می کند اما ظاهرا حجم بالای روابط اقتصادی و سیاسی باعث شده است تا باکو سعی کند تا تابوی روابط دیپلماتیک با صهیونیست ها را بشکند و فعلا هم با سفارت غیر رسمی خود تحت عنوان مرکز بین المللی چند فرهنگ گرایی فعالیت کند.

لازم به توضیح است که فقط در زمینه اقتصاد نظامی، اسرائیل برای جمهوری آذربایجان سلاح های مدرن تامین می کند و حتی بخشی از تولید هواپیماهای هرمس را در نخجوان ادامه می دهد. گرچه سازمان امنیت و همکاری اروپا تحریم فروش سلاح به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را منع کرده است، ولی اسرائیل مناسباتش با جمهوری آذربایجان را مهمتر از این تحریم می داند.  روزنامه هاآرتص هفته پیش  نوشته بود که رژیم صهیونیستی طی چهار ساله اخیر 5 میلیارد دلار سلاح به جمهوری آذربایجان فروخته است.  براساس گزارش سال 2015  موسسه مطالعات امنیت ملی Gallia Lindenstrauss ، اسرائیل تنها تامین کننده آذربایجان با سلاح های پیشرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا