آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

تجلیل از برگزیدگان مسابقه «کتابخوانی و مطالعه» در باکو

نفرات برگزیده مسابقه «کتابخوانی و مطالعه» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو مورد تجلیل قرار گرفتند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی و روز کتاب و کتابدار در تقویم جمهوری اسلامی ایران، مسابقه «کتابخوانی و مطالعه» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو برگزار شد.

در این مسابقه تعداد 20 سؤال از شخصیت فرهنگی و دینی علامه طباطبایی، نویسندگان ایرانی و آذربایجانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی و آثار چاپ شده در آذربایجان طراحی شده بود و در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

بیش از 500 تن از علاقه‌مندان و مخاطبین حوزه فرهنگی با شرکت در این مسابقه، پاسخنامه‌های خود را به رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو ارسال کردند.

قربانعلی پورمرجان، رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو در خصوص روز کتاب و کتابخوانی در برنامه اینستاگرام و فیسبوک به صورت زنده، سخنانی ایراد کرد.

وی افزود: موضوع کتاب در رشد زندگی اجتماعی انسان ها نقش اساسی ایفا کرده است و میراث فرهنگی و تمدنی ما هم مملو از کتاب‌های بزرگانی است که افتخار جامعه ما بوده‌ اند. نقش و اهمیتی که کتاب در دین مبین اسلام داشته است، شاید در هیچ مکتبی اینقدر جلوه نداشته باشد چنانکه خداوند متعال کلام خود را با توجه به قلم آغاز می‌کند.

پورمرجان اظهار داشت: تجربه نشان داده است که توسعه تمدن‌ها ریشه در رشد فکری جوامع داشتند و این رشد فکری با فرهنگ کتابخوانی ارتباط مستقیم داشته و دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو ادامه داد: ما نباید به رشد رسانه‌ها دلخوش باشیم، چون هیچ رسانه‌ای نتوانسته نقشی را که کتاب در رشد فرهنگ‌ها و تمدن‌ها داشته است، ایفا کند.

وی در عین حال، تأکید کرد: امروزه کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه یکی از شاخصه‌های توسعه بشمار می‌رود و در این موضوع کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه براحتی از همدیگر قابل تشخیص هستند.

پورمرجان بیان کرد: ما در کشورهای اسلامی که تمدن بزرگ اسلامی را داریم و حضور درخشان بزرگان علم و اندیشه در این تمدن همیشه مورد افتخار ما بوده است، باید در حوزه کتاب و کتابخوانی در قله این امر باشیم و جوانان خود را از دوران کودکی با کتابخوانی و مطالعه عادت بدهیم چون هم قرآن کریم به کتاب و کتابت ارج نهاده است و هم نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار توصیه‌های مکرر و متعدد در این حوزه داشته‌ اند.

در پایان این برنامه، سه تن از برگزیدگان مسابقه «کتابخوانی و مطالعه» به قید قرعه انتخاب و حائز تجلیل واقع شدند.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا