اخباراردبیل

امام جمعه اردبیل: شاه اسماعیل صفوی مذهب اهل بیت(ع) را در ایران پایه‌گذاری کرد

امام جمعه اردبیل گفت: ۴ مرداد روز استقرار سلسله صفویه، روز استان اردبیل و در واقع روز عزت ایران محسوب می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، آیت‌الله سیدحسن عاملی عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز استان اردبیل در مجتمع فرهنگی هنری فدک اظهار داشت: 4 مرداد روز استقرارسلسله صفویه و روز استان اردبیل است که با تدارک برنامه‌های مناسب باید این روز برای ایران و دنیا شناخته شود چرا که روز اردبیل، روز عزت و اقتدار ایران بوده و شاه اسماعیل صفوی در این روز تمامیت ارضی و یکپارچگی را برای ایران به ارمغال آورد.

وی گفت: زمانی که ایران به 18 بخش مختلف تقسیم شده و در حال فروپاشی بود، یک جوان اردبیلی بعد از 7 سال تلاش توانست تمامی ایران را متحد و یکپارچه کند که این خدمت خاندان صفویه به ایران از لحاظ حفظ تمامیت ارضی کشور و پایه‌گذاری مذهب شیعه به عنوان دین اصلی کشور، باید به جوانان و نسل جدید معرفی شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: مقام معظم رهبری در سفر خود به استان اردبیل در سال 79، اهمیت اقدامات خاندان صفوی را بیان کردند که در واقع شاه اسماعیل خطائی به عنوان شخصیت عظیم صلح‌طلب در دنیا بوده ولی گاها در برخی از کشورهای همسایه سعی می‌کنند که شخصیت این فرد والامقان را تحریف کرده و وی را فردی جنگ طلب و مخالف مذهب اهل بیت(ع) نشان دهند.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: ایجاد حکومت یکپارچه در ایران و حفظ تمامیت ارضی و پایه‌گذاری مذهب اهل بیت(ع) در کشور از جمله مهم‌ترین اهداف شاه اسماعیل خطائی بوده است که در راستای انجام این امور، اجباری در روی آوردن مردم به مذهب شیعی نبوده بلکه مردم استان اردبیل در آن زمان نیز ارادت ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت داشتند.

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما به دلیل کم‌توجهی به این مراسم، بیان کرد: شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از مناسبت‌ها و مراسم‌ها ادبی و فرهنگی در کشور به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود ولی این مراسم که در واقع سالروز گرامیداشت عزت ایران و پایه‌گذاری حکومت شیعی است به فراموشی سپرده شده است.

امام جمعه اردبیل با تشکر از دکتر منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که باعث و بانی گرامیداشت روز اردبیل شده است، گفت: متأسفانه ثبت روز اردبیل در تقویم ملی نیز مورد تأییدمراجع مربوطه قرار نگرفته که به اعتقاد بنده دفاع مناسبی از این موضوع به عمل نیامده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا