ترکیه

واگذاری 5 میلیارد دلاری پروژه‌های اقتصادی ترکمنستان به ترکیه

دولت ترکمنستان که ظرف شش ماه اول سال جاری میلادی، طرح‏‌های مختلف به ارزش ۵ میلیارد دلار را به شرکت‏‌های ترکیه واگذار کرده‏ است، در تازه‌ترین اقدام خود، ساخت دو نیروگاه جدید برق از نوع توربین گازی را نیز به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار کرد. به گزارش ایراس به نقل از خبرگزاری فارس؛رئیس جمهور ترکمنستان طی فرمانی اجرای کامل طرح ساخت نیروگاه برق با توربین گازی در منطقه «آق بوگدای» به ظرفیت ۲۵۲.۲ مگاوات و نیز نیروگاه دیگری در منطقه «دروازه» به ظرفیت ۵۰۴.۲ مگاوات را به شرکت «Çalik Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş» ترکیه واگذار کرد.

این دو نیروگاه جدید در استان آخال در حومه عشق‌‏آباد پایتخت کشور ترکمنستان قرار دارند و به موجب فرمان رئییس جمهور این کشور باید تا سال ۲۰۱۵ میلادی به بهره برداری برسند. لازم به ذکر است که بنا به گزارش رسانه‌های ترکیه، دولت ترکمنستان ظرف ۶ ماه اول سال جاری میلادی حدود ۳۰ طرح به ارزش حدود ۵ میلیارد دلار به شرکت‌های ترکیه واگذار کرده است و ترکمنستان نخستین کشوری است که شرکتهای پیمانکار ترکیه بیشترین طرح را در دست اجرا دارند.از سوی دیگر، پیشتر نیز اعلام شد که دولت ترکمنستان بزرگترین طرح در تاریخ صنعت انرژی و توسعه شبکه برق پایتخت خود را به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار کرد. «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور این کشور سال گذشته میلادی بعد از تأیید طرح پیشنهادی طرف ترکیه به شهرداری عشق‌‏آباد اجازه داد تا با شرکت «چالیک انرژی» ترکیه که بیش از ۱۰ سال حضور فعال در صنعت انرژی برق و اجرای طرح‌های نفت و گاز ترکمنستان داشته است، قرارداد بازسازی و تجهیز کلی سیستم و شبکه برق رسانی شهر عشق‏‌آباد را امضا کنند.

در حاشیه این طرح عظیم که قرار است تا سال ۲۰۱۵ میلادی به بهره‏‌برداری برسد و در حاشیه آن طراحی و اجرای کامل ۱۶ مجتمع ایستگاه برق ۱۱۰ کیلووات، ۱۱ مجموعه ایستگاه ۳۲ کیلووات،۹۷ دستگاه ۱۰ کیلووات، ۳۱۰۰۰ متر خط هوایی برقی ۱۱۰ کیلوواتی، ۱۵۹۰۰ متر کابل کشی ۱۱۰ کیلوواتی، ۸۰۰۰ متر کابل کشی ۳۵ کیلوواتی، ۱۰۰۰۰۰ متر کابل کشی ۱۰ کیلوواتی در نظر گرفته شده است و بعد از راه‌اندازی سیستم جدید تأمین برق به شبکه واحد تأمین برق سراسری ترکمنستان نیز متصل خواهد شد.

واگذاری طرح بزرگ سیستم برق رسانی پایتخت کشور ترکمنستان به یک شرکت ترکیه‌ای در حالی است که رئیس جمهور ترکمنستان ماه گذشته به ترکیه سفر کرده و با رئیس جمهور و مقامات عالی‌رتبه دولت ترکیه و نیز از برخی تأسیسات مهم صنعتی، مهندسی و بندری این کشور بازدید کرده بود. از سوی دیگر، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه چندی پیش در گزارشی از همکاری‏‌های اقتصادی و تجاری بین آنکارا و عشق‌‏آباد نوشته ‏است که شرکت‏‌های ترکیه تنها ظرف هفت ماه سال جاری میلادی (۲۰۱۲) در ترکمنستان طرح‌هایی به ارزش ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار کسب کرده‌اند. پیمانکاران ترک در سال ۲۰۱۲ میلادی در ترکمنستان ۶۳ طرح به ارزش ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار اجرا کرده‌‏اند و این میزان در حالی است که شرکت‌های ترکیه در سال ۲۰۱۰ میلادی در ترکمنستان طرح‌هایی به ارزش ۵/۴ میلیارد دلار را به اجرا در آورده‌اند.  از سال ۱۹۹۱ میلادی که ترکمنستان استقلال خود را کسب کرده‌ ‏است، شرکت‏‌های ترکیه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار طرح‌های مختلف و متنوعی را در سراسر ترکمنستان انجام داده‌‏اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا