اخبارایرانگرجستان

جشنواره موسيقي ايران در شهرهاي گرجستان برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی كشورمان، جشنواره موسیقی سنتی ايران با اجراي موسيقايي گروه «ترنگ» مازندران، در شهرهای تفلیس، کوتایسی و باتومی گرجستان، برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان و به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ایام نوروز، از تاریخ دوم تا ششم فروردین، جشنواره موسیقی سنتی ايران با پشتیبانی اداره‌کل ایرانیان خارج از کشور اين سازمان و اعزام گروه موسیقی سنتی «ترنگ» از استان مازندران، در شهرهای تفلیس، کوتایسی و باتومی گرجستان، برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره که در تاریخ دوم فروردین در محل سالن موسیقی کاخ ملی جوانان تفلیس و با حضور جمعی از کارگزاران ایران در تفليس، ایرانیان مقیم، اساتید و دانشجویان علاقمند به موسیقی سنتی ایران برگزار شد، مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی موسیقی فاخر ایران‌زمین و پرداختن به آداب و سنت‌های نوروز و ریشه‌های مشترک این فرهنگ در حوزه قفقاز و کشور گرجستان بیان كرد.

وی در ادامه گفت: با اجرای این برنامه‌ها می‌توان زمینه‌های همکاری بیشتر را در حوزه فرهنگ فراهم كرد تا شاهد دستاوردهای ارزنده و ریشه‌دار و شکوفایی روابط و انجام برنامه‌های مشترک در آینده باشیم.

كامران‌فرد افزود: قدمت موسیقی در ایران باستان به قبل از میلاد مسیح می‌رسد و این نوع موسیقی در دنیا منحصر به فرد بوده و در واقع برگرفته از فرهنگ و آداب اجتماعی جامعه ایران است.

برگزاری جشن نوروز در مدرسه عمومی شماره یک تفلیس

همچنين به همت رایزنی فرهنگی ايران در گرجستان و با مشارکت مديريت مدرسه شماره يك شهر تفليس (پايتخت) به مناسبت عید نوروز، در تاریخ سوم فروردین، دانش‌آموزان گرجی چهار مدرسه عمومی تفلیس که زبان فارسی را به عنوان یکی از دروس آموزشی خود انتخاب كرده‌اند، برنامه‌های متنوعی همچون اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و نمایش تئاتر با موضوع و مفاهیم ایرانی به مناسبت نوروز را به زبان فارسی اجرا کردند.

تامار کاپانادزه، رییس مدرسه عمومی شماره يك در اين مراسم در سخناني، ضمن تبريك نوروز و سال نو، از پشتیبانی رایزنی فرهنگی ايران در برگزاري كلاس‌هاي زبان فارسي در اين مدارس تقدير كرد و اجراي برنامه نوروزي براي دانش‌آموزان فارسي‌آموز را یکی از راه‌های ایجاد انگیزه و تشویق آنها برای انتخاب این درس عنوان كرد.

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان نيز ضمن تقدير همکاری مسئولین مدارس و خانواده فارسی‌آموزان، گفت: آیین نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌ها در جوامع و کشورهاي فارس‌زبان است و پرداختن به بهار طبیعت و نوروز، می‌تواند موجب دلبستگی بیشتر کشورها باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه گفت: اجرای زیبای برنامه‌ها و نمایش‌ها توسط فارسی‌آموزان گرجي، بیانگر عشق و علاقه این عزیزان به فرهنگ ایران زمین است و احساس می‌کنم همه این عزیزان از دانش‌آموزان مدارس کشورم در ایران هستند و این استعداد و علاقه اساتید و دانش‌آموزان قابل ستایش و تقدیر است.

در پایان برنامه از طرف رایزنی فرهنگی ايران، به فارسی‌آموزان منتخب چهار مدرسه، تقدیرنامه و گواهی قبولی اهدا شد.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا