آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغنخجوان

بررسی تقویت روابط بین پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان

 مجتبی ذوالنور و هیات همراه دیروز در دیدار با «ضیافت عسگر اف» رییس کمیسیون  امور امنیتی، دفاعی و مبارزه با فساد مجلس ملی جمهوری آذربایجان تقویت روابط بین پارلمانی دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، عسگر اف در این دیدار با اشاره به عزم و اراده رهبران دو کشور جمهوری آذربایجان و ایران برای توسعه روابط فیمابین در عرصه های مختلف، اسناد امضا  شده در سفر های متقابل روسای جمهوری دو کشور را بستر حقوقی بسیار مهمی برای توسعه روابط دو جانبه عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به روابط بین پارلمانی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران و اهمیت سفر های متقابل هیات پارلمانی دو کشور، ابراز اطمینان کرد که در دوره پسا کرونا این ارتباط بیش از پیش تقویت شود.

رییس کمیسیون امور امنیتی، دفاعی و مبارزه با فساد مجلس ملی جمهوری آذربایجان اجرای طرح های اقتصادی مشترک میان باکو و تهران را به نفع هر دو کشور دانست.

عسگر اف در ادامه به آزاد سازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان در قره باغ اشاره کرد و گفت: «جمهوری آذربایجان ترجیح  می دهد مانند سایر کشور های دوست، ایران نیز در بازسازی این سرزمین ها مشارکت فعال داشته باشد.»

 وی همچنین از موضع گیری عادلانه جمهوری اسلامی ایران در جریان آزاد سازی مناطق اشغالی قره باغ، ابراز قدردانی کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران که «سید عباس موسوی» سفیر ایران در باکو نیز وی را همراهی می کرد، آزادسازی سرزمین های جمهوری آذربایجان را تبریک گفت و با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان، افزود: «برای توسعه روابط فی ما بین شرایط مناسب و ظرفیت های زیادی وجود دارد و مجالس دو کشور می توانند در این زمینه کمک کنند.»

ذوالنور تلاش های مشترک دو کشور برای توسعه دالان های حمل و نقل بین المللی شمال –جنوب و جنوب – غرب را با اهمیت توصیف کرده و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری ها با جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف خبر داد.

وی با اشاره به تجربیات شرکت های ایرانی و علاقه مندی آنها برای مشارکت در بازسازی سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که این شرکت ها از آمادگی لازم برای ارایه تجربیات خود در این زمینه برخوردار هستند.

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز سفر به جمهوری آذربایجان همچنین با «صمد سید اف» رییس کمیسیون روابط بین المللی و ارتباطات بین پارلمانی مجلس ملی این کشور و اعضای این کمیسیون دیدار کردند.

سید اف در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران  از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بیانیه های مقام های ایرانی در این زمینه چه قبل از جنگ اخیر در قره باغ و چه در جریان این درگیری را برای کشورش مهم دانست و سخنان «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان در جریان سفر به یکی از مناطق آزاد  شده در قره باغ در مرز ایران که مرز های دو کشور را مرزهای دوستی عنوان کرده بود، یادآور شد.

به گفته رییس کمیسیون روابط بین المللی و ارتباطات بین پارلمانی مجلس ملی جمهوری آذربایجان، دو کشور همسایه در دوره همه گیر ویروس کرونا نیز به یکدیگر  کمک کردند.

سید اف همچنین به شکل گیری شرایط جدید در منطقه اشاره کرد و توضیح داد که این شرایط جدید به گسترش روابط بین پارلمانی نیز تحرک خواهد بخشید و  «صاحبه غفار اوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز علاقه مند به توسعه روابط بین پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز علاقه مندی کشورمان برای برقراری همکاری های نزدیک با جمهوری آذربایجان در همه حوزه ها را مورد تاکید قرار داد.

ذوالنور با یادآوری این که شرکت های ایرانی آماده مشارکت در طرح های مهم بازسازی سرزمین های آزاد شده در قره باغ هستند، از آمادگی کشورمان برای بازسازی رایگان مساجد و دیگر اماکن دینی تخریب شده در این منطقه خبر داد.

هیات مجلس شورای اسلامی ایران در جریان این سفر همچنین قرار است با «حکمت حاجی اف» مسئول روابط بین المللی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان دیدار کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیات همراه در ادامه این سفر از نخجوان دیدار و با «واصف طالب اف» رییس مجلس عالی این جمهوری خود مختار ملاقات خواهد کرد.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا