اخبارروسیه

نوستالژی “شوروی” برای سالخوردگان “کریمه”

برای بسیاری از روس تبارهای ساکن “کریمه” دولت روسیه نه تنها حاکم سرزمین مادری که پدری شیرین محسوب می شود که گاز ارزان قیمت را به کریمه می فروشد و برای آنان خدمات ارتباطی و رفاهی از جمله آب، برق و تلفن فراهم می کند.”

“دیمیتری کناروف” تحلیلگر نشریه “فارین پالسی” با انتشار گزارشی به تمایل سالخوردگان ساکن شبه جزیره “کریمه” به پیوستن آن ناحیه به روسیه و غرب ستیزی آنان پرداخته است.

به گزارش “تدبیر”، نشریه “فارین پالسی” با توصیف علاقه سالخوردگان ساکن شبه جزیره “کریمه” به پیوستن به روسیه می نویسد :”بازنشستگان ناحیه “سیمفروپول” اظهار می دارند که نظام اقتدارگرای مدل روسی را به دموکراسی های اروپایی ترجیح می دهند. ” این نشریه در ادامه با اشاره می کند که هنوز بخش عمده ای از جامعه “کریمه” به خصوص سالخوردگان آن ناحیه علاقه شدیدی به روسیه دارند و در این مورد می افزاید :”سالخوردگان این منطقه با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل بنای یابود “لنین” فریاد می زدند: “به رهبر ما دست نزنید.” هوا بارانی و سرد است با این حال هنوز هواداران روسیه به تظاهرات خود ادامه می دهند. آنان نقش اوکراین در قبال شبه جزیره کریمه را “فاشیستی” قلمداد کرده اند. برخی از تظاهرکنندگان پرچم های سرخ دوره شوروی را در دست داشتند. آنان می گفتند :”از پوتین متشکریم.” و هم چنین فریاد می زدند :”دست های ناتو از “کریمه” کوتاه.” پیرمردی چشم آبی با حضور در جمع معترضین اظهار داشت که از ورود نیروهای ارتش روسیه به شبه جزیره “کریمه” استقبال می کند. او در این مورد گفت :”پوتین فردی باهوش و قدرتمند است. بازنشستگان می توانند تحت زمامداری او وضعیت بهتری داشته باشند.”

خبرنگار “فارین پالسی” در ادامه گزارش خود از ناحیه “کریمه” می افزاید :”آنتونیدا ایوانوا” بازنشسته ای 75 ساله با انتقاد از نوع رویکرد اوکراین در قبال شبکه جزیره کریمه می کوید :”آنان ما را تهدید می کنند و اجازه نمی دهند گاز، برق و آب به اینجا برسد. چرا ؟ علت این کارها چیست؟ ما باید چه کاری انجام دهیم؟”
“فارین پالسی” در ادامه خاطر نشان می کند که بحران ایجاد شده رد “کریمه” ناشی از نزاع اکثریت اوکراینی تبار ساکن غرب آن منطقه و اقلیت روس تبار ساکن نواحی شرقی و جنوبی آن ناحیه است. خیابان های آن منطقه نیز نشان از افزایش تنش میان هواداران و مخالفان روسیه دارد.خبرنگار “فارین پالسی” در ادامه به فقر گسترده در شبه جزیره کریمه اشاره می کند و در این باره می افزاید :”تعداد بازنشسته ها و بیکاران در “کریمه” بالاست. اتحاد جماهیر شوری شاید آزادی های زیادی را به مردم آن منطقه نمی داد با این حال غذای روی سفره خانواده های کریمه، شغل، امنیت و خدمات رفاهی برای آنان فراهم بود. این گروه از مردم کریمه اسیر فقر هستند. آنان به آینده روسیه نمی اندیشند بلکه خواستار امنیتی هستند که در دوره زمامداری شوروی از آن برخوردار بودند.”

خبرنگار “فارین پالسی” در ادامه گزارش به رویکرد منفی سالخوردگان کریمه ای نسبت به امریکا و غرب می پردازد و در این باره می افزاید :”نیکلای دیمتریویچ” 65 ساله بازنشسته ای است که به زبان روسی صحبت می کند. او با انتقاد از سیاست های دولت امریکا در قبال این منطقه می افزاید :”امریکایی ها وعده داده اند که 1 میلیارد دلار کمک به ما ارائه خواهند کرد این در حالیست که ما نیازمند افزایش خدمات رسانی هستیم. اکنون اماحقوق بازنشستگی ما کاهش یافته است. با ادامه چنین وضعیتی چه بر سر ما خواهد آمد؟” به نظر می رسد برای بسیاری از روس تبارهای ساکن “کریمه” دولت روسیه نه تنها حاکم سرزمین مادری که پدری شیرین محسوب می شود که گاز ارزان قیمت را به کریمه می فروشد و برای آنان خدمات ارتباطی و رفاهی از جمله آب، برق و تلفن فراهم می کند.”
خبرنگار “فارین پالسی” در پایان به گفته های یک سالخورده کریمه ای اشاره می کند که هنوز در آرزوی بازگشت وضعیت به دوران شوروی است. او در این باره می افزاید :”ما خواستار ساختن کشورمان هستیم. می خواهیم راهمان را پیدا کنیم. ما باید به شرق بنگریم نه به غرب.” یک دهه پس از سقوط شوروی مردم این منطقه هنوز رو به سوی شرق دارند و در نوستالژی دوره زمامداری حکام شوروی به سر می برند. آنان معتقدند که در زمان زمامداری شوروی تفاوتی میان میلیون ها بازنشسته نواحی مختلف اتحاد جماهیر شوروی وجود نداشت.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا