آذربایجاناخبارعمومی

بدهی خارجی جمهوری آذربایجان ۹ و نیم میلیارد دلار اعلام شد

وزارت دارایی جمهوری آذربایجان مجموع بدهی خارجی این کشور برای اول ماه جولای سال ۲۰۱۸ میلادی را ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار اعلام کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت رسمی وزارت دارایی جمهوری آذربایجان، مجموع بدهی خارجی ۲۱٫۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.
بنا به این گزارش ، بدهی خارجی جمهوری آذربایجان متشکل از وام های دریافت شده از نهادهای بین المللی مالی برای اجرای پروژه های زیرساختی و تامین مالی برنامه های اقتصادی و نیز اوراق بهادار رایج در بازارهای مالی بین المللی است.
مجموع بدهی خارجی جمهوری آذربایجان در ماه جولای سال ۲۰۱۷ میلادی، هفت میلیارد و ۱۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار معادل ۱۸٫۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود.
این در حالی است که رسانه ها و کارشناسان اقتصادی وابسته به نیروهای مخالف دولت باکو به نقل از صندوق بین المللی پول مجموع بدهی خارجی جمهوری آذربایجان را ۲۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار اعلام کردند.
به گزارش این منابع و براساس آمار صندوق بین المللی پول، سرانه بدهی خارجی جمهوری آذربایجان دو هزار و ۳۰۲ دلار است.
«قباد عباد اوغلی» از کارشناسان اقتصادی وابسته به نیروهای مخالف دولت باکو به نقل از صندوق بین المللی پول گفت: بدهی خارجی جمهوری آذربایجان در سال جاری میلادی ۵۴٫۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و این شاخص در مقایسه با کشورهای همچون روسیه ، قزاقستان ، مولداوی ، بلاروس ، گرجستان و ارمنستان بدتر است.
وی افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته میلادی مجموع تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان ۷۰ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ‘منات’ (واحد پول جمهوری آذربایجان) بوده، بنابر محاسبات صندوق بین المللی پول بدهی خارجی این کشور ۳۸ میلیارد و ۳۶۳٫۹ میلیون منات است.
این کارشناس اقتصادی، بر این باور است که آمار رسمی در جمهوری آذربایجان وضعیت واقعی مربوط به بدهی خارجی را تحریف می کند و بنا به آمار وزارت دارایی برای اول ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی مجموع بدهی خارجی ۹ میلیارد و ۳۹۸٫۳ میلیون دلار و یا ۲۲٫۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می داد.
«ناطق جعفرلی» کارشناس اقتصادی در مورد دلیل اختلاف آمار، عقیده دارد روش محاسبه بدهی خارجی توسط نهادهای رسمی جمهوری آذربایجان با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد.
وی افزود: آمار رسمی جمهوری آذربایجان فقط وجه دریافت و استفاده شده تا به حال را بعنوان بدهی خارجی محاسبه می کند و قراردادهای امضا شده ، آن دسته از وام هایی که بر اساس توافقات امضا شده امسال ، سال آینده و در یک دوره ۲۰ سال آینده دریافت خواهد کرد را محاسبه نمی کند.
وی، با اشاره به اینکه بسیاری از قراردادهای مالی در چند مرحله اجرا می شود و بدهی خارجی در قالب آنها با طی این مراحل داده می شود، افزود: دولت جمهوری آذربایجان فقط آن دسته از وام هایی که تا به حال دریافت و هزینه کرده، بعنوان بدهی خارجی تلقی می کند.
جعفرلی گفت: بر اساس تجربه بین المللی بدهی خارجی علاوه بر وام های دریافت و هزینه شده تا به حال، قراردادهای امضا شده به اضافه بدهی های دریافت شده از سوی شرکت های دولتی که با ضمانت رسمی اختصاص یافته، محاسبه می شود.
این کارشناس اقتصادی نیز بدهی خارجی جمهوری آذربایجان را تقریبا برابر با ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور عنوان کرد.
به گفته وی، برخی شرکت های دولتی از جمله شرکتهای «سوکار» (نفتی)، «آذرانرژی» و شرکت هواپیمایی ‘ آذال ‘ بزرگترین شرکت های دولتی دریافت کننده وامهای خارجی هستند.
به گزارش وزارت دارایی، جمهوری آذربایجان وام های خارجی را بیشتر از بانک جهانی ، بانک توسعه آسیا ، بانک توسعه اسلامی ، بانک بازسازی و توسعه اروپا و موسسه همکاری بین المللی ژاپن دریافت کرده است.
همچنین ۷۶٫۷ درصد از بدهی خارجی به شکل دلار آمریکا ، ۱۱٫۸ درصد به شکل یورو ، ۲٫۴ درصد با ین ژاپن و ۹٫۱ درصد نیز با ارزهای خارجی دیگر دریافت شده است .
بنا به گزارش رسمی، جمهوری آذربایجان ۵۷٫۳ درصد بدهی خارجی را در مدت ۱۰ سال، ۳۸٫۸ درصد را در مدت ۱۰ تا ۲۰ سال و ۳٫۹ درصد را نیز در مدت بیش از ۲۰ سال باز پرداخت خواهد کرد.
وزارت دارایی جمهوری آذربایجان در گزارش رسمی خود اعلام کرده است ، بخش اعظم وام های خارجی دریافت شده برای اجرای برنامه های اصلاحات اقتصادی ، بازسازی و احیای زیر ساخت ها از جمله ساخت بزرگراهها ، اجرای پروژه های آب رسانی ، ریلی و صنعتی استفاده شده است.
«واحد احمد اف » نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان در این ارتباط گفت : مجموع بدهی خارجی ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و مشکلی برای آینده کشور ندارد.
در مجموع دولت جمهوری آذربایجان در حال حاضر مشکلی برای بازپرداخت بدهی های خارجی نمی بیند و «الهام علی اف» در سخنان اخیر خود اعلام کرد که دولت قادر است ظرف یک هفته بدهی ها را بازپرداخت کند.
علی اف افزود: سطح بدهی خارجی جمهوری آذربایجان پایین تر است و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.
وی اضافه کرد: ذخایر ارزی کشور پنج برابر بیشتر از مجموع بدهی های خارجی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا