آذربایجاناخبار

بزرگترین بازارهای تجاری آذربایجان در حال تعطیلی/گزارش تصویری

بازارهای بینِه و سَدَرک در آذربایجان روزهای سخت خود  را می گذرانند.

“کار ما زیان و ضرر است ،با وجود اینکه خریدو فروش در این زمان به ضرر ماست ولی من مجبور هستم که این زیان رو به خاطر بدهی که به بانک دارم تحمل کنم ،بسیاری از مغازه داراها مغازه ها را بسته اند ولی من مجبورم “

این سخن یکی از مغازه داران بازار بینِه می باشد .

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبر گزاریvirtualaz.org ، گزارشگر این سایت با حضور در هر دو مراکز تجاری و گفتگو با مغازه داران و کسبه  خبر از وضع بد اقتصادی در بازارهای معتبر و فعال در کشور آذربایجان را  می دهد .بر اساس خبرهایی  که این خبرگزاری منتشر کرده است ،بسیاری از مغازه داران بدلیل عدم وجود معامله و ضررهای که در این زمینه می کنند ،مغازه های خود را  بسته اند و در کل از هر سه مغازه ،دو مغازه رسما به تعطیلی کشیده شده است.

# یکی از مغاره داران این طور می گوید که :ما منتظر بودیم که وضع معامله پس از بازیهای اروپایی خوب شود ولی متاسفانه برعکس این موضوع شد و رفته به رفته وضع معامله  در بازار بدتر شد.

# یکی دیگر از مغازه داران این طور می گوید که :به دلیل اینکه قیمت  دلار نسبت به مانات افزایش پیدا کرد دیگر ما نمی توانیم جنس های خوب  از کشورهای همچون ترکیه و روسیه بیاوریم و مجبوریم که جنس های درجه پایین را از چین بیاوریم ولی متاسفانه استقبال خوبی از این اجناس نمی شود و ما دراین زمینه ضرر می کنیم .

# یکی دیگراز فروشندگان در این بازار این طور می گوید :برای کم کردن قیمت اجاره مغازه به مدیریت بازار مراجعه کردم ولی متاسفانه جواب رد دادند.من ماهی2500 مانات اجاره مغازه می دهم و ازحدود 4 بانک وام گرفته بودم و با آنها جنس خریده بودم ولی متاسفانه بدلیل گران شدن دلار در تمامی اجناس ضرر کردم و توان دادن اقساط وامها رو ندارم .

# یکی دیگراز فروشندگان در بازار سَدَرک : به وضع بازار بینِه  نگاه نکنید ،این بازار برعکس بینِه  همیشه معامله وجود داشت و قیمت ها مناسب بود وهمیشه مردم استقبال خوبی از این بازار داشتند ولی متاسفانه بدلیل عدم وجود پول در مردم ،دیگر توان خرید برای آنها وجود ندارد و آنها نمی توانند حتی اجناس با قیمت پایین بخرند و ما روز به روز در حال ضرر کردن هستیم

# یکی دیگر از فروشندگان :سال قبل در تابستان معامله به خوبی انجام می شد ولی متاسفانه نه در زمستان و نه  در تابستان امسال خریدو فروش خوبی صورت گرفت و یکی از دلایل آن بالا رفتن قیمت دلار بود.

مرکز تجاری سَدَرک و بینِه  از مراکز مهم و تجاری  آذربایجان   بشمار می روند که حتی اهالی شهر های دیگر آذربایجان از جمله گنجه ، نخجوان و … بیشترین  خرید خود را از این مراکز انجام می دهند . ولی دلایلی مهمی  چون وابستگی بیش از حد اقتصاد جمهوری آذربایجان به منافع نفتی و افت قیمت نفت در ما ههای اخیر و محدود شدن درآمدهای نفتی  ، از سوی دیگر وابستگی به اقصاد روسیه و تحریم اقتصادی روسیه که از سوی  غرب صورت گرفته ، افت ارزش پول ملی (منات) در مقابل دلار و یورو  و گران شدن دلار ، هزینه های گزافی که جمهوری آذربایجان برای برگزاریِ اولین دوره مسابقات  اروپایی انجام داد و …. روز به روز این  اماکن تجاری  با رکود مواجه شده  و ارزش و اعتبار خود را از دست می دهند.

از یک سو وضع بد اقتصادی و  ناراحتی های بازاری ها و کسبه و ازسوی دیگر حرفها ی دولت مردان آذربایجان از خوب بودن وضع اقتصادی ، به راحتی می توان این نتیجه را بدست آورد که  وضع اقتصادی کشور آذربایجان  هم اکنون در چه وضعیتی می باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا