آذربایجاناخبارعمومی

باکو: غرب الگوی فعالیت لابی گری جمهوری آذربایجان بوده است

سخنگوی ریاست جمهوری آذربایجان ،گزارش مجمع پارلمانی شورای اروپا درباره تلاش باکو برای تطمیع گزارشگران شورای اروپا را رد و تاکید کرد جمهوری آذربایجان در فعالیت لابی گری ، غرب را الگو قرار داده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،علی حسن در مطلبی که در خبرگزاری رسمی آذرتاج منتشر شد، درباره اتهام تطمیع گزارشگران مجمع پارلمانی شورای اروپا نوشت : « لابی گری ، فعالیتی است که غرب به دنیا آموخته است. در بسیاری از کشورهای غربی و به عنوان مثال در آمریکا، لابی گری براساس قانون تنظیم می شود. آمریکا در خارج از این کشور برای لابی گری بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پول در هر سال هزینه می کند. اتحادیه اروپا نیز برای طرح های خود در چارچوب برنامه « شراکت شرقی» و بخش های سیاسی و آموزشی و سازمان های غیردولتی صدها میلیون دلار هزینه می کند. جمهوری آذربایجان نیز همین راه را می رود و از قدرت شرکت های دارای منافع اقتصادی در جمهوری آذربایجان و نیز دولت های بهره مند از سیاست دهلیزهای حمل و نقل، استفاده و برای کار کردن با سیاستمداران و سازمان های رسانه ای و غیردولتی و فراکسیون های پارلمانی تلاش می کند و از طریق بنیاد حیدر علی اف و AIDA آژانس توسعه بین المللی آذربایجان، طرح های مهمی را اجرا می کند و برای تامین وجهه برای کشور خود ، برنامه های بین المللی اجرا می کند. آیا جمهوری آذربایجان نباید با سازمان های بین المللی کار کند و میهمانانی را که به این کشور می آیند، گرسنه راهی کند؟ آیا تقدیم سوغاتی های نماد جمهوری آذربایجان به آنها قباحت دارد؟ »
علی حسن اف افزوده است : « رهبران “بنیاد کارنگی ” Carnegie Corporation که در تامین مالی سازمان های ارمنی پرستی نظیر « مردمان نیازمند» People in Need ، «خانه آزادی» Freedom House ، « عفو بین الملل» Amnesty International و « دیده بان حقوق بشر» Human Rights Watch نقش ویژه ای دارد، ارمنی هستند. جان کری که در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا ، دفتر کار خود را به ستاد فعالیت های ضدآذربایجان تبدیل کرده بود، به عنوان کارشناس در «بنیاد کارنگی» فعالیت می کند. چرا در غرب برای فعالیت « لابی ارمنی » چراغ سبز روشن می شود، اما حق دفاع از خود برای دولت جمهوری به رسمیت شناخته نمی شود؟ »
علی حسن اف درباره گزارش مجمع پارلمانی شورای اروپا درباره تلاش باکو برای تطمیع گزارشگران اروپایی افزوده است : « آغاز دور دیگری از تبلیغات ضد جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا اتفاقی نیست و با تلاش ها برای مقابله با برگزاری و میزبانی برنامه های مهم بین المللی در باکو ، انتخاب مجدد الهام علی اف به ریاست جمهوری آذربایجان، برگزاری ویژه برنامه های یکصد سالگی «جمهوری دموکراتیک آذربایجان» ، پیگیری اقدامات برای به رسمیت شناخته شدن بین المللی «نسل کشی آذری ها»، نزدیک شدن زمان بهره برداری از خط لوله گازی «تاناپ» به ترکیه ، برگزاری مسابقه اتومبیل رانی فرمول ۱ در باکو مرتبط است. »
علی حسن اف افزوده است : « در آینده نیز وقایعی که توجه جامعه جهانی را به جمهوری آذربایجان جلب خواهد کرد، پیشروست. اما در این شرایط، در ارمنستان چه روی می دهد؟ ملت ارمنی ، سرژ سرکیسیان را که تمامی منابع مالی این کشور را تصاحب کرده است، برکنار کرده و هنوز هم ساکت نمی شود. ما، حال کسانی را که دیروز به سرژ سرکیسیان به مناسبت به اصطلاح انتخاب شدنش به مقام نخست وزیری تبریک گفتند، درک می کنیم. روشن است که این منظره ، یعنی در یک طرف جمهوری آذربایجانی که توسعه خود را با موفقیت ادامه می دهد و در طرف دیگر، ارمنستانی که به فردایش هیچ امیدی ندارد، محافل ضدآذربایجان را در خارج ناراحت می کند. در چنین شرایطی، صدور گزارش مجمع پارلمانی شورای اروپا که براساس ملاحظات غیرواقعی سازمان های غیردولتی ضدآذربایجان تنظیم شده است، اصلا هم تعجب آور نیست. »
دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان افزوده است : « دیگر ایجاد اغتشاش از طریق ستون پنجم و ایجاد درگیری و رویارو قرار دادن جمهوری آذربایجان با عمل انجام شده و مجبور کردنش به اغماض ، امکان پذیر نیست.جمهوری آذربایجان به هیچ یک از حرکت ها و تحریم های غرب ضد کشورهای همسایه نمی پیوندد و اجازه نمی دهد که به عنوان سکویی ضد کشورهای دیگر استفاده شود.جمهوری آذربایجان در طرح های صدور «موج دموکراسی» به آسیای مرکزی از طریق جمهوری آذربایجان در دهه ۱۹۹۰ مشارکت نکرد و امروز نیز در طرح هایی نظیر «خاورمیانه بزرگ» و «هلال شیعه» جدید نیز قرار نمی گیرد و ضد ملت های دوست روسیه ، ایران و ترکیه در هیچ توافقی شرکت نمی کند. گرچه، در همین ارتباط به قدر کافی تشویق و تحریک و اعمال فشار شده و هنوز هم این ها ادامه دارد. اما، سیاست خارجی جمهوری بطور مستقل و منطبق بر منافع ملی اجرا و در سازمان های بین المللی اعلام می شود. در یک کلام، کشوری که جمعیتش به ۱۰ میلیون نفر نرسیده است، در مقابل فشارهای قدرت های مسلط در دنیا مقاومت می کند و سیاست خود را پیش می برد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا