اخبارترکیهروسیه

کارشناس روس: شکاف روابط ترکیه و آمریکا برطرف نخواهد شد

­یوری ماواشوف، رییس ” مرکز مطالعات ترکیه” در روسیه گفت : « شکاف در مناسبات ترکیه و آمریکا باقی خواهد ماند و سفر هیات کنگره آمریکا به آنکارا، اختلاف دو طرف را حل نخواهد کرد.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از بخش آذری خبرگزاری اسپوتنیک ، این کارشناس روسیه ای گفت : « برای کسب موفقیت آمریکا در گفتگوها با ترکیه، باید زمینه مناسبی وجود داشته باشد. اما، هم اکنون چنین زمینه ای وجود ندارد. ترکیب هیات کنگره آمریکا در سفر به ترکیه به قدر کافی گسترده بود. چنانکه مایکل تورنر و جان گارامندی ، اعضای مجلس نمایندگان و تام مارینو، عضو کمیته روابط بین المللی این مجلس در ترکیب هیات اعزامی واشنگتن به آنکارا حضور داشته اند. اما، مساله در این جاست که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با فعالیت های خود ، موجب سردی روابط آمریکا و ترکیه شده است. تحریم های ضدترک موجب واکنش های جدی مردم ترکیه شده است و با هیچ چیزی هم نمی شود از این واکنش ها جلوگیری کرد. به همین علت، هیچ زمینه ای برای گفتگوهای دو کشور وجود ندارد. هیچ سفر کوتاه مدتی نیز نمی تواند این وضعیت را درست کند. حتی در صورت برداشته شدن گام هایی ظاهری از طرف ترکیه در مقابل آمریکا، ترک ها نیز نخواهند توانست این روند را تغییر دهند. مناسبات ترکیه و آمریکا به شرایط قبلی خود بازنخواهد گشت. همکاری استراتژیک این دو کشور نیز با سوالی بزرگ مواجه خواهد شد؟»
این کارشناس روسیه ای درباره تاکید آمریکا بر ضرورت خودداری ترکیه از خرید سامانه دفاع موشکی ” اس – ۴۰۰” از روسیه به منظور دریافت هواپیماهای نسل پنجم اف – ۳۵ ، گفت : « این دو ربطی به هم ندارند. سامانه ” اس – ۴۰۰” برای دفاع از تمامی فضای ترکیه در نظر گرفته شده است . اما، “اف – ۳۵ ” نیز جنگنده بمب افکن است. این دو، چیزهایی مساوی هم نیستند. طرز گفتگو در مناسبات ترکیه – آمریکا ، هیچ بختی را برای تغییر وضعیت در آینده نزدیک ایجاد نمی کند. البته، آمریکا اهمیت ترکیه را درک می کند و اگر آمریکا این درک را نداشت، نمایندگان کنگره آمریکا به ترکیه اعزام نمی شدند. اما، این نیز مناسبات این دو کشور را اصلاح نخواهد کرد. فرهنگ سیاسی ترکی ، برغم تمامی جهات منفی اش، خیلی سالم است. این فرهنگ تاکید دارد که هیات حاکمه ترکیه نمی تواند بدون توجه به نظر مردم، تصمیم گیری کند. نظر مردم عادی ترکیه درباره آمریکا نیز هم اکنون خیلی منفی است. باید روحیه ملی ترک ها را درک کرد. با تهدید و فشار بر ترک ها، هیچ گاه نمی توان گفتگویی با آنها سازنده انجام داد. درباره سامانه ” اس – ۴۰۰ ” مردم و هیات حاکمه ترکیه هم اکنون شاهد صداقت روسیه در حمایت از ترکیه هستند و به همین علت نیز مردم و دولت ترکیه خیلی از روسیه متشکر هستند. ترک ها می بینند که روسیه از وخیم شدن مناسبات ترکیه و آمریکا برای گذاشتن شروط سنگین در مقابله ترکیه استفاده نمی کند و اگر هم شروطی را مطرح می کند، این کار را خیلی بامنطق انجام می دهد. »
این کارشناس روسیه ای افزود : « امروز روسیه و ترکیه در مناسبات با آمریکا در وضعیت یکسانی قرار دارد و اگر ترکیه به یک باره، با آمریکا آشتی کند، مردم ترکیه این آشتی را به هیچ وجه درک نخواهد کرد. مدت هاست که آمریکایی ها از فتح اله گولن استفاده می کنند. اگر گولن به ترکیه تحویل داده شود، امنیت تمامی اشخاصی که در دنیا با سازمان گولن همکاری می کنند، به خطر خواهد افتاد. علاوه بر این، روشن است که دوره فتح اله گولن سپری شده است. حضور گولن در خاک ترکیه برای دولت این کشور نیز صرف نخواهد کرد. برای آمریکا و ترکیه ، بهترین گزینه ، پایان موجودیت گولن است. صرف نظر از تمامی این موارد و صرف نظر از تحویل داده شدن یا تحویل داده نشدن فتح اله گولن به ترکیه، شکاف میان این کشور و آمریکا باقی خواهد ماند. آمریکا نیز فتح اله گولن را به ترکیه تحویل نخواهد داد. زیرا، راهی وجود ندارد که آمریکا بدون از دست دادن وجهه خود، فتح اله گولن را به ترکیه تحویل بدهد. آمریکا همچنین نمی خواهد فتح اله گولن را با کشیش “اندرو براونسون” ، روحانی مسیحی دستگیرشده آمریکا در ترکیه معاوضه کند. زیرا، از نظر واشنگتن، هیچ کشوری نمی تواند هیچ فرد آمریکایی را در بازداشت نگه دارد. از این رو، واشنگتن می خواهد به هر صورت براونسون را از ترکیه تحویل بگیرد. اگر این دو راهب ( برانسون و گولن) با همدیگر معاوضه شوند، معنایش این خواهد بود که ترکیه خود را در سطح آمریکا می داند. اما، آمریکایی ها چنین نگرشی ندارند. تحریم های آمریکا ضد ترکیه نیز به این منظور وضع شده اند که به هیات حاکمه ترکیه نشان دهند با حق حاکمیت خود بازی کرده است. »
یوری ماواشوف افزود : « هیات های نمایندگان آمریکا و ترکیه سفر و مذاکره خواهند کرد، اما فکر نمی کنم که این سفرها و گفتگوها تغییر در وضعیت حاکم میان این دو کشور ایجاد کنند. »
اسپوتنیک افزوده است : « مناسبات ترکیه و آمریکا، اخیرا به خاطر کشیش اندرو براونسون که دولت ترکیه او را از سال ۲۰۱۶ دستگیر کرده ، به وخامت گراییده است و از ابتدای ماه اوت ، وزارت خزانه داری آمریکا عبدالحمید گل و سلمان سویلو، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به ” نقض فاحش حقوق بشر” متهم و تحریم کرده است. »
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی ” مدراتور” جمهوری آذربایجان، ایگور نیکولین، کارشناس سیاسی روسیه ای پیش بینی کرد : ” اگر به ترکیه کمک بشود، این کشور می تواند طی پنج سال به بمب اتمی دست یابد و اگر هیچ کشوری به ترکیه کمک نکند، این کشور می تواند طی ۱۰ سال به بمب اتمی دست یابد.»
الهام اسماعیل، کارشناس امور امنیتی و از ماموران پیشن سازمان امنیت جمهوری آذربایجان گفت : « هدف از بیان این سخنان توطئه آمیز ایگور نیکولین، تضعیف ترکیه و وابسته کردن این کشور به روسیه است. »
این مقام پیشین امنیتی جمهوری آذربایجان افزود : « روسیه می خواهد از وخامت ایجاد شده در روابط ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا حداکثر استفاده را بکند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق شده است. سیاست ترکیه در قبال غرب آسیا و بخصوص اسراییل ، بازی کردن با دست زدن روسیه است. نزدیکی سیاسی و اقتصادی ترکیه به روسیه ، حمایت از مواضع روسیه در مسایل بین المللی ، نزدیکی شخصی اردوغان و پوتین ، دیدارهای پوتین با وزرای خارجه و دفاع و رییس سازمان امنیت ترکیه و رهنمودهای پوتین به آنها ، آمریکا را بیش از پیش تحریک می کند. سخنان برخی مفسران سیاسی غربی مبنی بر خارج کردن ترکیه از ناتو نیز دست و پای روسیه را بیش از پیش باز کرده است و روسیه برای کشاندن مهمترین کشور دارای اهمیت استراتژیک در منطقه به سمت خود ، از ابزارهای دیپلماتیک و حیله گری و توطئه بهره می گیرد. مطرح کردن موضوع توانایی ترکیه در دستیابی به سلاح هسته ای نیز بخشی دیگر از این سیاست حیله گرانه است و می خواهد ترکیه را در تله بیاندازد.»
الهام اسماعیل گفت : « ترکیه از کشورهایی است که به قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای مصوب ۱۲ ژوئن ۱۹۶۸ پیوسته اند و با توجه به اینکه تحریم های اقتصادی و انزوای بین المللی برای ناقضان این قرارداد در نظر گرفته شده است، ترکیه اقدام به تولید سلاح اتمی نخواهد کرد. از سوی دیگر، تولید سلاح اتمی خیلی گران قیمت است. ترکیه در نتیجه تحریمی کوچک ( تحریم آمریکا ضد وزرای دادگستری و کشور ترکیه) ، دچار بحرانی بزرگ شده است و هنوز هم پایان این بحران روشن نیست. »
این مامور امنیتی پیشین جمهوری آذربایجان گفت : « گرایش ترکیه از طرف غرب به سوی روسیه، هیچ چیز خوبی را برای ترکیه وعده نمی دهد. رژیم اقتدارگرای روسیه و نظام مدیریتی مشابه آن در ترکیه ، در شرایط کنونی برای نزدیک شدن آنها شرایط فراهم کرده است و حاکمیت کنونی ترکیه ، روسیه را دوست خود تلقی کرده است. پاسخ های تحقیرآمیز ترکیه در مقابل روسیه نیز به هیچ وجه زیبنده غرور یک دولت ترک نیست. »  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا