اخبارایرانروسیه

امضای موافقت نامه منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا قصد دارد یک موافقتنامه موقت در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران به امضا برساند.
به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه اقتصادی اوراسیا قصد دارد موافقتنامه موقتی در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران به امضا برساند.
به گفته «تیگران سرکیسیان» رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران ممکن است در سال ۲۰۱۷ به امضا برسد.

سرکیسیان در این خصوص گفت: تصمیم گرفته شد کارهای مربوط به امضای موافقتنامه با ایران تسریع شود. به عقیده ما سند مربوطه در سال جاری به امضا خواهد رسید.

پیشتر «ایگور شووالوف» معاون نخست وزیر روسیه گفته بود که مذاکرات امضای موافقتنامه بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در باره ایجاد منطقه آزاد تجاری در سال جاری به پایان خواهد رسید که یک دستاورد جدی خواهد بود.

روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان در سال ۲۰۰۰ اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند اما تا پیش از سال ۲۰۱۴، به ساز و کار صحیحی نرسیدند. پس از ایجاد اتحادیه گمرکی، این اتحادیه اقتصادی جان تازه‌ای گرفت. قانون گمرکی اتحادیه از اول جولای ۲۰۱۰ برای جمهوری قزاقستان و روسیه و در ششم جولای ۲۰۱۰ برای بلاروس لازم الاجرا شد. تا اینکه مرحله بعدی یکپارچگی، با ایجاد فضای واحد اقتصادی (SES) در اول ژانویه ۲۰۱۲ آغاز شد.

بالاترین نهاد ناظر بر اجرای مقررات اتحادیه گمرکی و فضای واحد اقتصادی، کمیسیون اقتصادی اوراسیا است که فعالیت خود را از دوم فوریه ۲۰۱۲ شروع کرده است. گفته می‌شود در ۲۹ مه ۲۰۱۴ سران کشورهای عضو اتحادیه گمرکی و فضای واحد اقتصادی، پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) را به امضا رساندند که از اول ژانویه ۲۰۱۵ به مرحله اجرا درآمده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا