آذربایجاناخبارایران

برگزاری مراسم جشن عید نوروز در دانشگاه دولتی پداگوژی جمهوری آذربایجان

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، مراسم جشن باشکوهی توسط دانشگاه دولتی پداگوژی آذربایجان در آستانه عید باستانی نوروز، روز چهارشنبه 26 اسفند با حضور اساتید و دانشجویان آن دانشگاه، هنرمندان، فرهیختگان باکو و نیز سفرا و نمایندگی های فرهنگی کشورهای مختلف در محل سالن اجتماعات دانشگاه پداگوژی برگزار گردید.

در مراسم جشن عید نوروز نمایندگی های سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف مستقر در جمهوری آذربایجان حضور داشتند و قبل از آغاز رسمی مراسم، مدعوین خارجی باتفاق یوسف ممداف رئیس دانشگاه از نمایشگاه آثار دانشجویان بازدید بعمل آوردند.

در این مراسم دانشجویان با در داشتن پرچم کشورهائی که نوروز را جشن میگیرند وارد سالن و سپس در روی صحنه حاضر شده و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری اجرا نمودند.

در این جشنواره نوروزی سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو تنها سخنران پس از رئیس دانشگاه پداگوژی بود که به نیابت از نمایندگان سفارتخانه های حاضر در مراسم و همچنین از طرف ملت ایران عید سعید و باستانی نوروز را به حاضران در سالن برگزاری مراسم تبریک گفت.

ابراهیمی ضمن تشکر از ریاست دانشگاه بخاطر دعوت و برگزاری جشن نوروز که از اعیاد باستانی مشترک بین ایران و آذربایجان بحساب می آید، این مناسبت ملی و کهن ایرانی را به ملت آذربایجان و تمامی ملتهائی که این عید را گرامی میدارند تبریک و تهنیت گفت.

رایزن فرهنگی باکو در ادامه سخنان خو به دعای تحویل سال اشاره کرد و گفت که مردم مسلمان ایران سعی میکنند در لحظه تحویل سال در زیارتگاهها و معابد حضور داشته باشند و یا در منزل خود در سر سفره هفت سین و در مقابل فرآن مجید قرار بگیرند و آغاز سال را با یاد و نام خدا آغاز کنند و به ائمه اطهار علیهم السلام تمسک جویند.

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه بر اساس سنگ نوشته های موجود در ایران، جشنهای نوروز از 2500 سال پیش تا کنون وجود داشته، به توضیح آداب و رسوم ایرانیان و سفره هفت سین پرداخت و در خصوص اعتبار و صحت گاه شمار ایرانی و سال هجری شمسی و مطابقت هر فصل از فصول با دگرگونی های مختلف طبیعت توضیحاتی ارائه نمود.

ابراهیمی به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور ایران و آذربایجان نیز اشاره کرد و در خاتمه یادآور شد که نوروز از نمادهای وحدت بخش آئین های ایرانی است که در محدوده جغرافیای ایران باقی نمانده و امروزه در پانزده کشور بدن توجه به زبان و دین ساکنان آن کشورها جشن گرفته میشود.

پس از اتمام مراسم رسمی در محوطه دانشگاه دولتی پداگوژی بمناسبت چهارشنبه سوری آتشی افروخته شد و دانشجویان و اساتید و برخی از مدعوین در اطراف آن با شادی پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا