آذربایجاناخبارروسیهعمومیگرجستان

برگزاری دور جدید مذاکرات گرجستان و روسیه

دور جدید مذاکرات گرجستان و روسیه در مورد چشم انداز روابط دو کشور در حوزه های مختلف در پراگ پایتخت چک برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری نیوز گئورگیا ، این مذاکرات با حضور «گریگوری کاراسین» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «زوراب آباشیدزه» نماینده ویژه نخست وزیر گرجستان برگزار و طرفین روابط اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقل و برخی مسائل بشردوستانه را بررسی کردند.
روابط دیپلماتیک گرجستان و روسیه در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به تصمیم تفلیس و در پاسخ به اقدام مسکو در مورد به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی طلب گرجستان از جمله آبخازی و اوستیای جنوبی، قطع شد.
در حال حاضر روابط میان روسیه و گرجستان به مذاکرات ژنو و دیدارهای مقامات محدود می شود.
نماینده ویژه نخست وزیر گرجستان در دیدار با طرف روسی گفت : در ۹ ماه سال جاری حجم گردش تجاری گرجستان و روسیه بیش از یک میلیارد دلار بوده و این شاخصی مهم است.
وی افزود: روسیه پس از اتحادیه اروپا و ترکیه سومین شریک گرجستان به شمار می رود.
آباشیدزه با اشاره به اینکه دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند ، برگزاری این دیدار ها برای بررسی روابط دو کشور را مهم ارزیابی کرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو جریانات سیاسی در گرجستان را با دقت پیگیری می کند.
کاراسین، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آتی در گرجستان افزود: ما شناخت کافی در باره اغلب نامزدهای انتخاباتی داریم و امیدوار هستیم تبلیغات انتخاباتی در گرجستان فقط با تکیه بر موج ضدروسیه انجام نگیرد.
شهروندان روسیه در شرایط فعلی بدون ویزا می توانند به گرجستان سفر کنند ولی سفر شهروندان گرجستان به روسیه با ویزا امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا