آذربایجاناخبارعمومی

برگزاری کنفرانس «همبستگی اسلامی» در باکو

همایش بین المللی «همبستگی اسلامی، ندای زمان» روز چهارشنبه با حضور معاون امور بین المللی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا؛در این همایش بین المللی جمعی از مسئولان و نمایندگان محافل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی جمهوری آذربایجان و کشورهای خارجی مختلف، دیپلمات های خارجی مقیم باکو، دبیر کل مجمع پارلمانی سازمان همکاری اسلامی و نیز جواد جهانگیرزاده سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان و حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در قفقاز حضور داشتند .
در ابتدای این همایش بین المللی که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد، پیام تبریک الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان برای حاضران قرائت شد .
رییس جمهوری آذربایجان در این پیام همبستگی اسلامی را عاملی مهم برای جهان اسلامی توصیف و بر ضرورت برداشتن گام های جدی در این راستا تاکید کرد .
الهام علی اف اعلام سال 2017 میلادی به عنوان سال همبستگی اسلامی در جمهوری آذربایجان را خاطر نشان و بر اهمیت برقراری همبستگی میان کشورهای اسلامی در شرایط فعلی جهان تاکید کرد .
منوچهر متکی معاون امور بین المللی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت بحث همبستگی اسلامی در شرایط کنونی جهان گفت: امروز دو مشخصه به شرایط فعلی جهان حاکم است .
متکی افزود: نخستین مشخصه در شرایط کنونی جهان گسترش غیر قابل اسلام در جهان می باشد که شاهد نوعی ترغیب برای شناخت اسلام در اقشار و جوامع مختلف هستیم و به موازات آن القای یک نوع اسلام هراسی در نقاط مختلف جهان که با دقت می توان آن را ریشه یابی و منبع یابی کرد، مشاهد می شود .
به گفته وی، اسلام هراسی دو دهه است که در دنیا سابقه دارد و به صورت سازماندهی شده در جامع بشری القا می شود .
منوچهر متکی شکل گیری جریان های افراطی، تکفیری و تروریستی در یک دهه اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی به ریشه های آنها بر می گردیم می بینیم که اسلام هراسی و ساماندهی این جریان ها از یک منبع نشات می گیرد .
وی افزود: این نشان دهنده آن است که یک برنامه ریزی حساب شده علیه اسلام، وحدت و همبستگی مسلمانان در جریان است .
وی در ادامه سخنان خود افزود: فهم این صورت مساله ما را به این نکته می رساند که همبستگی اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی مهم ترین، فوری ترین و کارآمدترین گفتمانی است که امروز باید در جهان اسلامی از آن استقبال کرده و آن را تبلیغ و برنامه ریزی کنیم .
معاون امور بین المللی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جنایات خونین گروههای تروریستی تکفیری در سوریه و عراق را خاطر نشان کرد و گفت: آنها که انسان های بی گناه را به قتل می رسانند هیچ ربطی با اسلام ندارند و به همین دلیل تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام و اسلام ناب محمدی (ص) از اهمیت خاص برخوردار است .
محمود ارول دبیر کل مجمع پارلمانی سازمان همکاری اسلامی نیز در این همایش گفت: پیروان همه ادیان باید برای مقابله با تروریسم و افراط گری تلاش مشترکی از خود نشان دهند .
وی همچنین بروز اسلام هراسی و بیگانه ستیزی و نیز ایران هراسی در نقاط مختلف جهان را غیر قابل قبول خواند و بر اهمیت همبستگی واقعی در میان مسلمانان تاکید کرد .
همایش بین المللی ‘همبستگی اسلامی ندای زمان ‘ از سوی اداره مسلمانان قفقاز و با همکاری کمیته دولتی امور تشکل های دینی و فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان برگزار شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا