آذربایجاناخبارایران

برگزاری جشنواره غذای ایرانی در دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان روز جمعه با همکاری دانشگاه خزر جشنواره غذای ایرانی را در این دانشگاه برگزار کرد. این جشنواره که 11 نوع غذای ایرانی را معرفی کرده بود، با استقبال بسیار خوب مسوولان و دانشجویان پرشمار این دانشگاه آذری مواجه شد .
ˈمحسن پاک آیینˈ سفیر ایران در جمهوری آذربایجان که به همراه همسر خود در این جشنواره شرکت کرده بود، در جمع دانشجویان رشته مترجمی زبان فارسی دانشگاه خزر به تنوع سفره ایرانی اشاره کرد و این اقدام فرهنگی را در راستای تقویت دوستی میان دو کشور و آشنا شدن دانشجویان آذری با ذائقه ایرانی دانست .

ˈهاملت عیسی خانلیˈ رییس دانشگاه خزر نیز با ذکر خاطره ای درباره غذاهای ایرانی گفت: زمانی من در آمریکا بودم و در آنجا دوستان آمریکاییم مرا به یک رستوران ایرانی دعوت کردند، زیرا آنها می دانستند که ذائقه ما آذری ها چقدر به ذائقه ایرانی ها نزدیک است و من آنجا با غذای اصیل ایرانی آلبالو پلو آشنا شدم و لذت آن را فراموش نمی کنم.
وی همچنین آمادگی دانشگاه خزر را برای اعزام دانشجویان آذری رشته زبان فارسی برای تورهای گردشگری در ایران و آشنایی بیشتر آنها با تاریخ و آثار فرهنگی کشورمان اعلام کرد.

* سفره ایرانی در نظرگاه دانشجویان آذری

حضور پرشور دانشجویان رشته مترجمی زبان فارسی در این جشنواره بیش از هر چیز جلب توجه می کرد. تعدادی از این دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری این جشنواره ابراز خرسندی می کردند.دانشجوی جوانی که معلوم بود آموزش مقدماتی زبان فارسی را طی می کند، اصرار به انجام مصاحبه به زبان فارسی داشت و تا آخر مصاحبه هم تلاش کرد احساسات خود را در مورد این جشنواره و در اینکه از چشیدن غذای ایرانی لذت برده است ، نشان دهد.دانشجوی دیگری با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی بین دو کشور همسایه ، از شباهت زیاد سفره ایرانی و آذری یاد کرد و گفت: من امروز دو نوع از غذاهای ایرانی را چشیدم و احساس کردم ذائقه ایرانی چقدر برای من آشناست.یکی دیگر از دانشجویان آذری به سفر اخیر خود به ایران اشاره کرد و گفت: من وقتی وارد خاک ایران شدم اصلا احساس غریبی نکردم . هر جا قدم گذاشتم نشانه های فراوانی از اشتراکات فرهنگی ، دینی و تاریخی را در ایران یافتم . غذای ایرانی هم یکی از این نشانه ها بود.در ابتدای این مراسم ، دیدار سفیر ایران و رییس دانشگاه خزر برگزار شد. رییس دانشگاه خزر با ارائه گزارشی از فعالیت های علمی این دانشگاه ، به درخشش دانشجویان ایرانی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه خزر در راستای ارتقای سطح هیات علمی خود از تعدادی از استادان بنام ایرانی مقیم آمریکا دعوت به همکاری کرده است و هم اکنون یکی از آنها در این دانشگاه تدریس می کند.وی همچنین از تصمیم دانشگاه خزر برای اعطای دو سهمیه بورسیه تحصیلی به دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه در یکی از مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد و یا کارشناسی خبر داد و از سفیر کشورمان برای اجرای این طرح و همچنین ارزشیابی تحصیلی فارغ التحصیلان دوره دکتری و کارشناسی ارشد این دانشگاه در ایران تقاضای مساعدت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا