آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقفقاز جنوبی

اختصاص بیش از۱/۵میلیارد یورو به ارمنستان از طرف اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تصمیم دارد بیش از ۱/۵میلیارد یورو، طی ۵سال جهت اجرای برنامه های پنج گانه اختصاص دهد. یکی از برنامه ها، مربوط به توسعه استان سیونیک(استان هم مرز با ایران) میباشد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری Lragir. am، سند این پیشنهاد در جلسه روز جمعه ۳جولای در بروکسل ارائه گردیده و انتظار می رود که کمیسیون اروپا تا سال ۲۰۲۵، آنرا به مورد اجرا بگذارد.
درخصوص ارمنستان، کمیسیون اروپا، برنامه های زیر را درنظر دارد:
۱- کمک به ۳۰۰۰۰ بیزنس کوچک ومتوسط، جهت بروز شدن و رقابتی شدن.

۲- حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی و ارتباطات، با کمک به کریدور شمال-جنوب.

۳- سرمایه گذاری در بخش های علمی، تکنولوژی اطلاع رسانی و ارتباطات.

۴- تحکیم استقامت و پایداری در مناطق جنوبی.

۵- سرمایه گذاری برای ایروان سبز، از طریق استفاده بهینه از انرژی، همچنین بکارگیری اتوبوسهایی که کمتر به محیط زیست صدمه میزنند.

برای اجرای برنامه اول، پیش بینی می شود تا۵۰۰ میلیون یورو، به بیش از ۳۰۰۰۰ بیزنس کوچک و متوسط که بازسازی آنها برای ارمنستان از اولویت ویژه ایی برخوردار است، از طرف اتحادیه اروپا اختصاص مسئله آوارگان جنگ نیز که نیازمند مسکن، کار و تحصیل هستند نیز، به این مشکلات افزوده شده است.
در این برنامه، اتحادیه اروپا با توجه به نمونه استان های شمالی و نیازهای محلی، در بخش تحکیم شرایط اجتماعی و اقتصادی استان سیونیک سرمایه گزاری خواهد نمود که بخشهایی که در زمینه ساختمان سازی، جاده سازی، گردشگری، کشاورزی، آموزش وپرورش و بهداشت فعالیت می کنند، از اولویت برخوردار خواهند بود. پیش بینی می شود به این بخش تا ۸۰ میلیون یورو اختصاص یابد.

پنجمین برنامه اختصاص به ایروان پایتخت ارمنستان دارد، مخصوصا بازسازی ایروان سبز.
دراین برنامه جهت بهبود شرایط محیط زیست و نیز بهبود زندگی شهروندان، و استفاده بهینه از انرژی، و جمع آوری و بازیافت زباله، پیش بینی می شود که مبلغ ۱۲۰میلیون یورو اختصاص یابد.

در این سند پیشنهادی همچنین قید گردیده که در صورت امکان، اتحادیه اروپا آماده است تا دربازسازی قفقاز جنوبی پس ازجنگ، شرکت‌ نموده و در زمینه خنثی سازی مناطق مین گذاری شده، تثبیت صلح، توسعه اقتصادی و آشتی طرفین مشارکت نماید.
براساس این گزارش، اتحادیه اروپا، به غیر از ارمنستان برنامه های مشابهی نیز برای کشورهای عضو گروه همکاریهای شرق، مانند گرجستان، مولداوی، اوکراین و آذربایجان در دست اجرا دارد.
انتظار میرود که این برنامه ها، در نشست سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و نیز سران کشورهای عضو گروه همکاریهای شرق، که در ماه دسامبر برگزار می گردد به تصویب برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا