آذربایجاناخباراردبیل

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران: کنسولگری آذربایجان در اردبیل راه‌اندازی شود

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: ما از رئیس کمیسیون مشترک ایران با آذربایجان خواستیم تا کنسولگری آذربایجان در شهر اردبیل به عنوان استان هم‌‌مرز راه‌اندازی شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،حسین پیرموذن پیش از ظهر امروز در نشست با واعظی رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان، در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای در همکاری‌های اقتصادی بین اردبیل با جمهوری آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و حتی روسیه به راحتی می‌‌توانیم حجم مبادلات تجاری خودمان را افزایش دهیم.

وی افزود: توافق اخیر هسته‌ای می‌تواند بستر و ظرفیتی خوب در این حوزه باشد که قطعا به فعال شدن فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و تامین امنیت و آرامش بیشتر فعالان این حوزه کمک خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در کنار احیای بازارچه‌های مرزی بیله‌سوار، ‌تکمیل 7 کیلومتر ریل جمهوری آذربایجان در اتصال به گمرک آستارا که نقش مهمی را در تبادلات تجاری به همراه خواهد داشت ضروری است صادرات ایران و تنوع محصولات صادراتی به کشور آذربایجان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

پیرموذن از رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان خواست تا در رایزنی‌ها و اقدامات مشترک بین دو کشور پیشنهاد دهد تا کنسولگری آذربایجان در اردبیل راه‌اندازی شود.

این مسئول ادامه داد: در کنار این امر باید در قالب یک تفاهمنامه مشترک سعی کنیم تا شهرک سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران را راه‌اندازی کنیم که در این ارتباط تلاش جدی و فعالیت گسترده بر این خواهد بود تا توانمندی اقتصادی دو کشور به معنای واقعی ظهور و بروز پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران یادآور شد: ما پیشنهاد کردیم تا شعبه بانک ملی در شهر باکو راه‌اندازی شود و در کنار آن با تشکیل شورای مشترک ایران و آذربایجان نسبت به فعال کردن بازار مشترک و نمایشگاه فعالان اقتصادی استان اردبیل در باکو پیگیری‌ها از طریق سفارتخانه به انجام برسد.

پیرموذن رفع موانع گمرک بیله‌سوار، تسهیل در صدور ویزا، عقد تفاهمنامه برای برقراری تعرفه‌های ترجیحی و همچنین رفع عوارض گمرکی را به همراه توانمندی برنامه‌های اقتصادی و صادراتی بین دو کشور از اهداف و رویکردهای واقعی اعلام کرد.

وی ادامه داد: در کنار جمهوری آذربایجان کشور بزرگ روسیه نیز می‌تواند بازار هدف تجار ما باشد که با توجه به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه انتظار می‌رود از بستر فراهم شده در صادرات مواد غذایی و دیگر محصولات اقدام لازم انجام شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: افزایش توانمندسازی اقتصادی، ‌بالا رفتن اشتغال و کارآفرینی به شکل پایدار و رونق فعالیت‌ها در این حوزه منوط به فعال کردن بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که همه می‌توانیم از این ظرفیت و توان بیشتر و بهتر استفاده کرده و با رفع موانع زمینه تحرک‌بخشی به این حوزه بیشتر از گذشته فراهم آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا