آذربایجاناخبارایران

بررسی گسترش همکاری های فرهنگی و دینی آذربایجان و ایران

در دیدار روز پنجشنبه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان گسترش همکاری دو کشور در حوزه های فرهنگی و دینی بررسی شد .
به گزارش مرکز فرهنگی قفقازبه نقل از ایرنا، «مبارز قربانلی» در این دیدار که «ابراهیم ابراهیمی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز در آن حضور داشت، با اشاره به توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور در همه حوزه ها از جمله در عرصه های فرهنگی و دینی گفت:تعمیق روابط باایران همواره در کانون توجه « حیدر علی اف » رئیس جمهوری فقید آذربایجان بوده و در حال حاضر نیز « الهام علی اف » رئیس جمهوری آذربایجان این سیاست را با موفقیت ادامه می دهد.
قربانلی توجه خاص دولت جمهوری آذربایجان به اماکن دینی ازجمله مساجد و زیارتگاهها و اقدامات در زمینه ساخت مساجد جدید و ترمیم اماکن دینی موجود را خاطرنشان کرد وگفت: ما بطور کلی علیه هر گونه افراط گرایی دینی هستیم ودر جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از گرایش های افراطی اقدام های لازم انجام می گیرد .
مبارز قربانلی در این ارتباط بر ضرورت اقدامات تبلیغاتی مشترک علیه گروههای افراطی همچون داعش تاکید کرد .
وی دربخشی ازسخنان خود درباره مناقشه « قره باغ » میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بحث کرد و گفت ، بر اثر این مناقشه و اشغال 20 درصد از سرزمینهای جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای ارمنستان تمامی میراثهای تاریخی و اسلامی از جمله اماکن دینی در این سرزمینها تخریب شده است .
ابوذر ابراهیمی ترکمان نیز دیدار های رئیسان جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان و نیز مشترکات تاریخی دو کشور را خاطر نشان کرد وگفت: ایران علاقمند به تعمیق روابط فرهنگی با جمهوری آذربایجان است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به هفته پیش رو که روزهای سینمای ایران در باکو است ،گفت : 22 ماه می جاری نمایشگاه عکاسی مساجد آذربایجان در تبریز برگزار خواهد شد .
ابراهیمی ترکمان دربخشی از سخنان خود با اشاره به تلاش های عوامل مشخص برای ایجاد نفاق در جهان اسلام، در چنین شرایطی بر ضرورت توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور همسایه تاکید کرد .
وی همچنین از رئیس کمیته دولتی امور تشکلهای دینی جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران دعوت بعمل آورد .
ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز ( پنجشنبه ) برای دیدار سه روزه وارد باکو شد و در این دیدار قرار است با وزیر فرهنگ و گردشگری و دیگر مقام های جمهوری آذربایجان دیدار کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا