آذربایجاناخبار

احضار سفير انگليس در باکو به وزارت خارجه جمهوري آذربايجان

ولت جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه سفیر انگلیس در باکو را در اعتراض به سفر آتی یکی از رهبران جدایی طلب منطقه قره باغ به لندن احضار کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سفر برنامه ریزی شده باکو ساهاکیان Bako Sahakian ، رهبر جدایی طلب منطقه قره باغ که از بیست ساله پیش موضوع مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است، خشم مقامات باکو را برانگیخته است.
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد یادداشت اعتراض آمیز خود را درباره سفر آتی باکو ساهاکیان به انگلیس به عرفان صدیق سفیر انگلیس در باکو تسلیم کرده است.
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود تاکید کرد سفر رئیس منطقه قره باغ به انگلیس لطمه ای بزرگ به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.
قرار است ساهاکیان به منظور شرکت در نشستی در چاتام هاوس به لندن سفر کند. وی در این نشست درباره اوضاع سیاسی داخلی منطقه قره باغ و همچنین اوضاع امنیتی منطقه سخنرانی خواهد کرد.
عرفان صدیق در کنفرانسی خبری در باکو تاکید کرد دولت انگلیس جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت نمی شناسد و با نمایندگان آن هیچ رابطه ای ندارد.
ماه مه گذشته مقامات جمهوری آذربایجان سفیر فرانسه در باکو را در اعتراض به سفر ساهاکیان به پاریس احضار کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از باکو،
روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که دو کشور کوچک منطقه قفقاز و از جمهوری های سابق شوروی هستند، از بیش از دو دهه پیش به علت اختلافات و مناقشات سرزمینی بر سر منطقه قره باغ تیره و تار است. این منطقه مورد مناقشه در دهه نود گذشته در پی جنگی خونین تحت کنترل جدایی طلبان ارمنی که از حمایت ایروان برخوردار هستند درآمد اما جمهوری آذربایجان تلاش می کند کنترل آن را دوباره به دست آورد. در سال هزار و نهصد و نود و چهار در این منطقه آتش بس برقرار شد اما به رغم سالها مذاکره طولانی و دشوار تحت نظارت سازمان ملل متحد، هنوز دو کشور توافق نامه صلح قطعی درباره این منطقه امضا نکرده اند.
اکثر ساکنان منطقه قره باغ ارمنی هستند اما بسیاری از اعضای جامعه جهانی این منطقه را همچنان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می دانند. اختلافات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این منطقه همچنان به قوت خود باقی است و در ماههای اخیر حتی با افزایش نگران کننده خشونت نیز همراه شده و همین مسئله خطر وقوع یک مناقشه مسلحانه جدید را تشدید کرده است. مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به آغاز این حملات که سال گذشته دهها قربانی گرفت، متهم می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا