آذربایجاناخبارایران

بررسي ظرفیت‌های عملي ايران و جمهوري آذربایجان

نشست علمی ـ تخصصی «مناسبات علمی و ظرفیت‌های پیش‌رو بین مراکز علمی ایران و جمهوری آذربایجان» در آکادمی ملی علوم آذربایجان برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين نشست علمی ـ تخصصی در پي سفر مهدی حسینی، ريیس مؤسسه مطالعات قفقاز دانشگاه شهيد بهشتي و حمیدرضا عزیزی، استادیار پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای اين دانشگاه به جمهوری آذربایجان، با هماهنگی و برنامه‌ریزی رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو، با حضور آکادمیسین‌ها و ایران‌شناسان انستیتوی شرق‌شناسی آذربايجان در محل آکادمی ملی علوم اين كشور برگزار شد.

در ابتداي این نشست كه در آن سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی کشورمان در باكو و گوهر بخشعلی‌یوا، ريیس انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم آذربایجان نیز حضور داشتند، خانم بخشعلی‌اوا، رييس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم آذربايجان گفت: سال گذشته با همکاری رایزنی فرهنگی ایران، چنین نشستی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در همین محل برگزار شده بود. برگزاری اين نشست‌ها و همکاری‌های علمی که با همکاری رایزنی فرهنگی ايران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری یافته است، موجب تقویت مناسبات علمی بین ایران و آذربایجان است.

سید ابراهیم ابراهیمی‌نائيد، رایزن فرهنگی کشورمان نيز با بيان سخناني به اهمیت و ضرورت برگزاری نشست‌های مشترک بین نخبگان علمی دو کشور تأکید كرد. وی همچنین با معرفی بنیاد مطالعات قفقاز و فعالیت‌های آن، به ظرفيت‌هاي موجود در حوزه پژوهش بین محققان دو کشور پرداخت و وجود اشتراکات فراوان در همه عرصه‌ها بین دوکشور را فرصتی مناسب برای تقویت مبادلات علمی دانست.

ابراهیمی‌نائيد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص جایگاه والای ایران در عرصه‌های مختلف علمی به ویژه در حوزه نانو و بیوتکنولوژی در دنیای امروز، مطالبی را ارایه داد.

وی همچنین به پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جایگاه کنونی ایران اشاره و آن را مرهون رهبری‌های داهیانه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالي) دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو همچنين با اشاره به فعالیت‌های مشترک بین رایزنی فرهنگی ايران به عنوان نماینده فرهنگی و علمی کشورمان در جمهوری آذربایجان با مؤسسه تحقیقاتی شرق‌شناسی در سال‌های اخیر، آن را نمونه‌ای از رشد مناسبات بین دو کشور قلمداد كرد و گفت: روابط همه‌جانبه دو کشور فرصت بسیار مناسبی را برای نزدیک کردن نخبگان علمی دو کشور در همه موضوعات علمی و پژوهشی پدید آورده است.

در ادامه مهدی حسینی، ريیس مؤسسه مطالعات قفقاز دانشگاه شهيد بهشتي نیز در خصوص ایران پس از انقلاب و دستاوردهای بیشمار آن در حوزه‌های علمی و صنعتی توضیحاتی بيان كرد.

وی با اشاره به ورود امام خمینی (ره) به بهشت زهرا (س) پس از ورود به خاک ایران در سال 1357، سخنرانی ایشان را اعلام انحلال سلسه پهلوی و آغاز استقرار جمهوری اسلامی ایران دانست. حسيني همچنین درباره ضرورت هرچه بیشتر همکاری و ارتباط بین محققان دو کشور به خصوص در حوزه قفقاز و ایران تأکید کرد و آمادگی مؤسسه مطالعاتی قفقاز را برای همکاری همه‌جانبه با کمک و مساعدت رایزنی فرهنگی ايران اعلام كرد.

از دیگر موارد مطرح شده در سخنرانی حسینی می‌توان به استفاده پژوهشگران از منابع در اختیار هر دو کشور و همچنین برگزاری سمینارهای علمی مشترک اشاره كرد.

در ادامه این نشست، شاهین مصطفی‌اف، معاون انستیتو شرق‌شناسی، سولماز توحیدی و دنیامالی، از اعضا آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان نيز در خصوص روابط ایران و آذربایجان و شرایط امروز ایران در عصر حاضر سخنان مبسوطی ارایه دادند.

دیدار با ريیس و اعضاي انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم آذربایجان

اين گزارش مي‌افزايد، سيد ابراهيم ابراهيمي‌نائيد، ‌رایزن فرهنگی کشورمان در باکو به همراه مهدي حسيني، ريیس مؤسسه مطالعات قفقاز دانشگاه شهيد بهشتي و تعدادي از اساتید اين دانشگاه با حضور در محل آکادمی ملی علوم آذربايجان با گوهر بخشعلی‌یوا، ريیس انستیتوی شرق‌شناسی و اعضا آن دیدار و گفت‌وگو كردند.

در ابتداي این ديدار، گوهر بخشعلی‌یوا به تشریح عملکرد و رویکرد پژوهشی انستیتوی شرق‌شناسی جمهوری آذربایجان با پنجاه سال قدمت تحقیقاتی پرداخت و آمادگی اين انستیتو برای هرگونه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران در همه موضوعات علمی را اعلام كرد.

در ادامه نيز سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با بیان ظرفیت‌های فراوان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی هر دو طرف براي همکاری‌های پژوهشی بین محققان دو کشور، تلاش براي رفع برخی از اختلاف‌نظرهای تاریخی موجود از طریق نشست‌های مشترک بین نخبگان علمی را بسیار ضروری خواند.

وي همچنین با معرفی مؤسسه مطالعات قفقاز، پیشنهاد برگزاری نشست‌های مشترک علمی را با موضوعات مورد نظر دو مؤسسه را ارایه داد که مورد استقبال طرفین قرار گرفت و مقرر شد دو نشست علمی با موضوع «روابط ایران و جمهوری آذربایجان در یکصد سال گذشته تا کنون» در تهران و باکو برگزار شود.

در ادامه این دیدار رؤسای مرکز مطالعات قفقاز کشورمان و انستیتو شرق‌شناسی جمهوری آذربایجان دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای همکاری مداوم و مستمر در بخش‌های مورد نظر خود را اعلام كردند.

دیدار با ريیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری آذربایجان

در ادامه سفر هيأت علمي و تحقيقاتي دانشگاه شهيد بهشتي به باكو، اعضاي اين هيأت همراه با رایزن فرهنگی کشورمان در آذربايجان، با حضور در مركز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری آذربایجان، با فرهاد محمد‌اف، رييس اين مركز دیدار و گفت‌وگو كردند.

در این دیدار ريیس مركز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری آذربایجان با تأکید بر اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های جمهوری آذربایجان، خواستار برگزاری سالانه دو نشست تخصصی و علمی بین محققان و پژوهشگران دو کشور شد.

وي سپس پیشنهاد همکاری علمی و تحقیقاتی ایران و آذربایجان با کشورهای ثالث از جمله هندوستان را مطرح كرد که با استقبال رایزن فرهنگی كشورمان و ريیس مرکز مطالعات قفقاز مواجه شد.

در ادامه سید ابراهیم ابراهیمی‌نائيد، رایزن فرهنگی كشورمان در باکو ضمن بیان فعالیت‌های رایزنی فرهنگی براي سیاست ارتقاي همکارهای دوستانه با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان، موضوع فرهنگ را از اولویت‌های مهم در دیپلماسی فرهنگی کشورمان برشمرد و با تأکید بر اشتراکات موجود فرهنگی و تاریخی دو کشور استفاده از این فرصت مناسب را برای پیشبرد اهداف بلند فرهنگی دو کشور ضروری دانست.

وی همچنین بر روابط تنگاتنگ بین نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی که منجر به ایجاد مودت و دوستی بیشتر بین دو کشور خواهد شد، تأکید كرد.

ابراهیمی‌نائيد در ادامه با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در کشورمان در اردیبهشت ماه سال آینده، این رخداد را با اهمیت دانسته و نشان از بالا بودن سطح مناسبات فرهنگی بین دو کشور خواند.

مهدي حسینی، ريیس مؤسسه مطالعات قفقاز دانشگاه شهيد بهشتي نیز با تشریح دیدگاه‌های اين مؤسسه به برخی از پروژه‌های اقتصادی مشترک بین دو کشور مانند اتصال کریدور شمال به جنوب را نشانه عزم دو کشور برای برقراری مناسبات همه‌جانبه در سطح بسیار بالا دانست.

حسینی همچنین آمادگی مؤسسه مطالعاتی قفقاز را برای برقراری ارتباط بین محققان دو کشور از طریق رایزنی فرهنگی کشورمان در باكو را مورد تأکید قرار داد.

دیدار هيأت علمي دانشگاه بهشتي با رایزن فرهنگی ايران

مهدی حسینی، ريیس مرکز مطالعات قفقاز دانشگاه شهید بهشتی و حمیدرضا عزیزی، استادیار و عضو پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای اين دانشگاه به همراه دو تن از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه تهران که پس از شرکت در کنفرانس «ایران پس از انقلاب» در گرجستان به جمهوری آذربایجان سفر كرده‌بودند، با سید ابراهیم ابراهیمی‌نائيد، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو دیدار و گفت‌وگو كردند.

ابراهیمی‌نائيد در اين ديدار به بیان بخشی از فعالیت‌های علمی و ارتباطات رایزنی فرهنگی ايران در باکو با دانشگاه‌ها و نخبگان علمی آذربایجان پرداخت و فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی و تحقیقاتی را ماندگار و مؤثر در ارتقاي مناسبات و روابط فرهنگی بین کشورها خواند.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنين برنامه‌های تنظیم‌شده برای دیدارها و نشست‌های تدارک‌ ديده‌ شده برای حضور محققان و اساتید ایرانی با مسئولین جمهوری آذربایجان را توضیح داد و برخی از مزیت‌ها و آثار سازنده برگزاری نشست‌های علمی ـ تخصصی با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که تاکنون با همکاری دانشگاه‌های آذربایجان در باکو و برخی از شهرهای کشورمان برگزار شده‌اند را برشمرد.

در ادامه هيأت علمي ايراني نیز به اهمیت مطالعات در حوزه قفقاز اشاره کردند و آمادگی خود را برای انجام پژوهش‌های مورد نیاز رایزنی فرهنگی ايران اعلام كردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا