آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

توافق سران باکو و ایروان برای آزاد سازی مرحله ای مناطق اشغالی

در این نشست، راه حل مقطعی مسئله قره‌باغ مورد تاکید قرار گرفت که بر اساس آن، مرحله اول تخلیه ارتش ارمنستان از ۵ استان تحت اشغال، سپس تخلیه ۲ استان دیگر و تعیین گذرگاه بین منطقه قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان و تعیین وضعیت حقوقی قره باغ کوهستانی مورد توافق قرار واقع شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپ، نوروز محمداف، مدیر امور روابط خارجی و معاون دبیرکل نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران، در باره نتایج نشست سه جانبه ولادیمیر پوتین، الهام علی‌اف و سرژ سرکیسیان، روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ارمنستان که بیستم ژوئن در شهر سن پترزبورگ روسیه، پیرامون مسئله قره‌باغ برگزار شد، گفت:«در این نشست، راه حل مقطعی مسئله قره‌باغ مورد تاکید قرار گرفت که بر اساس آن، مرحله اول تخلیه ارتش ارمنستان از ۵ استان تحت اشغال، سپس تخلیه ۲ استان دیگر و تعیین گذرگاه بین منطقه قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان ودر ادامه تعیین موقعیتحقوقی قره باغ در دستور کار قرار میگیرد.

وی با بیان اینکه طرفین در مورد راهکار مذکور به توافق اولیه دست یافته‌اند، خاطرنشان کرد: پس از دیدار پوتین، علی‌اف و سرکیسیان، بیانیه مشترکی منتشر شد که طرفین به قاطعیت خود برای برقراری ثبات در روابط و ایجاد شرایط مناسب برای به نتیجه رساندن مسئله قره‌باغ کوهستانی تاکید کردند.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۱ به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این درگیری‌ها، منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن، به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه مه سال ۱۹۹۴ میلادی، میان طرفین درگیر، آتش‌بس برقرار شد. اما این توافق صرفا بر روی کاغذ ماند و اجرایی نشد. در نتیجه درگیری‌های دو کشور، تا کنون هزاران نظامی جان خود را از دست دادند.

آنچه مشخص است که توافق طرفین درگیر برای حل مرحله ای بر اساس طرح غازان در دستور کار قرار گرفته است که مرحله نهایی آن یعنی تشکیل یک دولت خودمختار وابسه به روسیه در گرو توافق آمریکا ، روسیه و ناتو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا