آخرین اخبارآذربایجاناخبارقره باغ

باکو یونسکو را از انجام فعالیت‌های هماهنگ نشده در قره‌باغ بر حذر داشت

” حکمت حاجی اف ” دستیار رییس جمهوری آذربایجان، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) را از هر گونه فعالیت هماهنگ نشده با دولت باکو در قره باغ بر حذر داشت .

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از  ایرنا ، حاجی اف در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری رسمی ” آذرتاج ” با اشاره به برنامه یونسکو برای اجرای برخی پروژه ها در همکاری با موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد (UNITAR) در قره باغ افزود : انجام مشاهدات ماهواره ای از سوی یونسکو و یونیتار در قره باغ غیر قابل قبول است .

دستیار رییس جمهوری آذربایجان گفت : یونسکو و یونیتار برنامه ریزی کردند شرایط حفاظت از میراث فرهنگی منطقه قره باغ را از طریق مشاهدات ماهواره ای ارزیابی کنند و ما این چنین فعالیت های هماهنگ نشده را غیر قابل قبول می دانیم .

حاجی اف با اشاره به این که یونیسف و یونیتار نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هستند و باید فعالیت های آنها مطابق با حقوق بین المللی و موازین مربوط به سازمان ملل متحد باشد ، افزود : قره باغ جزو سرزمینهای جمهوری آذربایجان است وهر گونه فعالیت در این منطقه باید با دولت باکو هماهنگ شود و در غیر این صورت بی احترامی به تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان تلقی شده و واکنش لازم نشان داده می شود .

دستیار رییس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد ، ارمنستان در ۲۸ سال گذشته ۹۲۷ باب کتابخانه ، بیش از ۱۰۴ باب مسجد و دیگر اماکن دینی ، ۴۷۳ یادگار تاریخی و فرهنگی در قره باغ را تخریب کرده و بیش از ۴۰ هزار قطعه اشیای موزه را به طور غیر قانونی از این منطه منتقل کرده است و با وجود این که جمهوری آذربایجان یونسکو را به طور مرتب در باره این اقدامات غیر قانونی مطلع ساخته است ولی هیچ واکنشی در این زمینه انجام نشده است .

حاجی اف همچنین درباره برنامه یونسکو برای اعزام هیات این سازمان بین المللی بنا به درخواست ارمنستان به قره باغ برای ارزیابی شرایط حفاظت میراث فرهنگی در این منطقه ، گفت که جمهوری آذربایجان پیشتر بارها خواستتار اعزام هیات این سازمان به قره باغ برای بازرسی فعالیت های غیر قانونی ارمنستان در این منطقه شده ولی ایروان با نمایش موضع غیر سازنده مانع تحقق این سفر شد و یونسکو نیز در این زمینه قاطعیت از خود نشان نداده است .

دستیار رییس جمهوری آذربایجان لحن درخواست یونسکو به جمهوری آذربایجان برای اعزام هیات این سازمان به قره باغ را غیر قابل قبول خواند و گفت : وقتیکه در سرزمینهای اشغال شده جمهوری آذربایجان در قره باغ مساجد تخریب شده و در آنها خوک و گاو نگهداری می شد ، چرا یونسکو هیچ واکنشی از خود نشان نداد .

وی با اشاره به این که همه یادگارهای تاریخی و فرهنگی صرف نظر از تعلق آنها به هر کشوری باید حفاظت شود ، افزود : از واکنش یونسکو چنین بر می آید که یادگارهای مسیحیان با اهمیت تر از یادگارهای مسلمانان می باشد و این نشان می دهد که یونسکو و برخی محافل سیاسی آشکارا تبعیض مذهبی اعمال می کنند و همه اینها نمونه بارزی از سیاست دوگانه است.

حاجی اف همچنین یادآور شد : وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز در دیدار با “اودری آزوله” مدیر عامل جدید یونسکو موضوع اعزام هیات این سازمان به قره باغ را درخواست کرده بود ولی آزوله گفته بود که یونسکو یک نهاد بشردوستانه است و در مسایل سیاسی دخالت نمی کند .

وی با طرح این ادعا که اقدام جمهوری آذربایجان در آزادسازی سرزمینهای خود در قره باغ موجب ناراحتی بسیاری از محافل سیاسی که نمی خواهند این شرایط جدید را تحمل کنند ، شده است و متاسفانه یونسکو نیز یا هدفمندانه و یا ناخواسته به این روند پیوسته است ، افزود : جمهوری اذرربایجان مخالف اعزام هیات این سازمان به قره باغ نمی باشد ولی همه اقدامات در این زمینه باید طبق حقوق بین المللی و رویه های مربوطه انجام گیرد و باید به تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان احترام گذاشته شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا