آذربایجاناخبارعمومی

بازیگر اهل جمهوری آذربایجان:بزرگترین آرزویم زیارت امام حسین(ع) است

بازیگر اهل جمهوری آذربایجان می‌گوید بزرگترین آرزوی زندگیش زیارت امام حسین(ع) است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رضوی، نیفت‌اله اصغراف بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، اهل «لنکران» در جمهوری آذربایجان است. او که امسال با نمایش «بز بازیگوش» در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت کرده بود، از تجربه سفرهای قبلی به ایران می‌گوید و اینکه دو سال پیش هم برای شرکت در جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) از او دعوت شده بود.
با نیفت‌اله اصغراف که قرار مصاحبه می‌گذاریم، توفیق حیدراف دیگر بازیگر و کارگردان آذربایجانی هم برای حضور در مصاحبه ابراز تمایل می‌کند.
در نشست یک ساعته، این دو هنرمند شیعه از سفر‌های قبلی خود به ایران، زیارت امام رضا(ع) و اشتیاق برای زیارت امام حسین(ع) می‌گویند.

* شیعه و سنی در جمهوری آذربایجان برادر هستند
حیدراف درباره ارادت مردم جمهوری آذربایجان به ائمه اطهار(ع) گفته و اضافه می‌‌کند: در کشور ما هیچ بحثی بین شیعه و سنی وجود ندارد، همه ما برادر هستیم و ارادت خاصی هم به ائمه اطهار(ع) داریم.
او با بیان اینکه مردم آذربایجان به امام رضا(ع) هم علاقه ویژه‌ای دارند، می‌گوید: من چند بار به بارگاه امام هشتم مشرف شده‌ام و باز هم مشتاقم به زیارت ایشان بروم.
اصغراف هم می‌گوید: من هم به پابوس امام رضا(ع) رفته‌ام. البته از کرامت ایشان هم بسیار شنیده‌ام، در «لنکران» کسی که زائر امام هشتم باشد حرمت خاصی دارد. به یاد دارم وقتی که کودک بودم در ولایت ما، زمانی که خانم‌های باردار به بارگاه امام هشتم شرف‌یاب می‌شدند؛ وقتی نوزاد خود را به دنیا آورند آن نوزاد هم مشهدی خطاب می‌شد و همه با احترام خاصی با نوزاد تازه متولد شده برخورد می‌کردند.
او ادامه می‌دهد: از کرامات این امام هم بسیار شنیده‌ام؛ خانواده‌ای را هم می‌شناسم علی‌رغم اینکه سال‌های زیادی از ازدواج آنها گذشته بود، فرزندی نداشتند. بعد از شرف‌یابی به محضر حضرت رضا(ع) و دعا در محضر ایشان، خداوند فرزندی به این خانواده عطا کرد.

* کسی هم هست که امام حسین (ع) را نشناسد؟

از زیارت در کربلا که می‌پرسم، اصغراف با آهی از ته دل می‌گوید: بزرگترین آرزویم زیارت امام حسین(ع) است.
می‌پرسم: چقدر امام حسین(ع) را می‌شناسید؟
توفیق حیدراف می‌گوید: مگر کسی هم هست که امام حسین(ع) را نشناسد و درموردشان چیزی نداند! هر سال چندین میلیون نفر از هموطنان ما به کربلا مشرف می‌شوند. پیاده‌روی اربعین هم در چند سال اخیر در بین مردم آذربایجان باب شده و خیل عظیمی از دوست‌داران اهل بیت(ع) در این راهپیمایی باشکوه شرکت می‌کنند.
اصغراف هم می‌گوید: در ایام عزاداری ماه محرم، در لنکران همه مراسم‌های عقد و عروسی متوقف می‌شود و مردم در مساجد و منازل خود مراسم عزای شهدای کربلا را برپا می‌کنند. در این روزهای عزیز حتی مراسم جشن و شادی هم برگزار نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی هم جایگاه شناخته شده‌ای در بین مردم آذربایجان دارد، تأکید می‌کند: نمایش بعدی گروه ما در خصوص واقعه کربلا و نحوه شهادت اهل بیت امام حسین(ع) است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا