اخبارترکیه

انفجار در سخنرانی انتخاباتی HDP در “دیارباکر” چندین کشته و زخمی برجای گذاشت/ سخنرانی دمیرتاش نیمه کاره ماند/ آخرین روز فعالیت انتخاباتی پارلمان ترکیه خونین به پایان رسید+تصاویر

انفجار در محل سخنرانی دمیرتاش، رهبر حزب “دموکراتیک خلق ها”، در میدان “استاتوس” دیارباکر، باعث کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن بیش از 90 هوادار حزب “دموکراتیک خلق ها” شد و دمیرتاش مجبور شد سخنرانی را نیمه کاره رها نماید. فضای “دیارباکر” بسیار متشنج اعلام شده است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری دوغان، جمعه (5 ژوئن)، صلاح الدین دمیرتاش، در سفری مهم به “دیارباکر” ترکیه در میتینگ بزرگ حزب “دموکراتیک خلق ها” در این شهر حضور پیدا کرد. این میتینگ که در میدان استاتوس “دیارباکر” برپا شده بود، از ساعت ها قبل محل تجمع شمار بسیار زیادی از هواداران حزب “دموکراتیک خلق ها” بود. در ساعت 17:50 به وقت محلی ترکیه انفجاری در 60 متری محل اصلی سخنرانی در داخل سطل زباله رخ داد که بلافاصله اعلام شد این انفجار به دلیل برخی مشکلات تاسیساتی ناشی از ترانس برق موجود در محل بوده است. 5 دقیقه بعد از این انفجار، انفجار بسیار بزرگی در نزدیکی محل انفجار قبلی رخ داد که باعث زخمی شدن دهها فرد حاضر در محل برگزاری میتینگ شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده از محل حادثه، تاکنون شمار زخمی های این حادثه 90 نفر اعلام شده است. حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است. زخمی های انفجار توسط آمبولانس های حاضر در محل برگزاری میتینگ به بیمارستان منقل شده اند. برخی از افرادی که به بیمارستان منتقل شده اند با خطر قطع عضو روبه رو هستند. حاضرین این انفجار خبر از بمب گذاری می دهند ولی هنوز مشخص نشده است که این انفجار ناشی از بمب گذاری بوده و یا مشکل تاسیساتی صورت گرفته است.

در حین انفجار، صلاح الدین دمیرتاش رئیس حزب “دموکراتیک خلق ها” نیز در محل میتینگ حضور داشت که بعد از انفجار پلیس های دیارباکر و محافظین شخصی، وی را از محل میتینگ دور کردند. همچنین حاضرین در میدان “استاتوس” بعد از این انفجار به خیابان ها آمدند که سبب درگیری هایی با پلیس دیارباکر شد. پلیس تعداد زیادی خودروی زرهی ضد شورش به محل اعزام نمود و فضای محل برگزاری میتینگ فوق امنیتی گزارش شده است.

دمیرتاش به ناچار میتینگ انتخاباتی دیارباکر را نیمه کاره گذاشت و طی پیامی عنوان کرد: “در فاصله بسیار کوتاهی در مقابل ساختمان حزب “دموکراتیک خلق ها” سخنرانی خواهم کرد. آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهید این اتفاق بر مردم اثر کند. همه را به جلوی ساختمان حزب دعوت می کنم، صلح پیروز خواهد شد به این ایمان داشته باشید”.

واکنش داوود اوغلو به انفجار دیارباکر

بعد از این انفجار، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه که در “غازی عنتاب” بود بلافاصله در اظهار نظری عنوان نمود: در میتینگ انتخاباتی حزب “دموکراتیک خلق ها” در دیاربکر انفجاری رخ داده است. تعدادی از مردم زخمی شده اند. اول از همه برای زخمی ها از پروردگار شفای عاجل خواستار هستیم. به تمام شهروندانمان از اینجا پیام می دهم: هنوز مشخص نیست این انفجار سوء قصد بوده، بمب گذاری بوده، یا خرابی تاسیسات باعث  این اتفاق شده است. در حال تحقیق هستیم. نتایج نهایی را در کوتاه ترین زمان ممکن ابلاغ خواهیم کرد. با فرماندار دیاربکر حرف زده و به ایشان شخصا دستور بررسی دادم. از مردم دیاربکر خواستارم مراقب توطئه ها باشند.

لازم به ذکر است، بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از دیارباکر، “رمضان ییلدیز”، 16 ساله به همراه جوان 20 ساله دیگری که هویتش تا کنون مشخص نشده است که به شدت زخمی شده بودند در بیمارستان جان باخته اند. همچنین بر اساس اخبار منتشر شده از منابع محلی تعداد زخمی های این انفجار رو به افزایش بوده و به 90 تن رسیده است که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است. کارکنان بیمارستان “دانشگاه دجله” خبر از احتمال افزایش کشته های این انفجار می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا