آذربایجاناخبارروسیه

سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان،پوتین را نیز نگران کرده است!!

نه تنها هدف از سفر نتانیاهو به باکو تنها یک دیدار ساده با الهام علی‌اف نخواهد بود بلکه مطبوعات رژیم صهیونیستی این سفر را یک سفر “تاریخی” بیان می‌کنند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، منابع اسرائیل در خصوص جزئیات سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان، زمان ورود وی به باکو را در ساعات اول صبح فردا اعلام می‌کنند و می‌گویند نتانیاهو در ساعات عصر فردا به قزاقستان پرواز خواهد کرد.
نه تنها هدف از سفر به باکو تنها یک دیدار ساده با الهام علی اف نخواهد بود بلکه مطبوعات رژیم صهیونیستی این سفر را یک سفر “تاریخی” بیان می کنند و این عنوان قطعاً بی دلیل نیست.
با وجود اینکه برخی از کشور های عربی و همچنین دولت ایران روابط دیپلماتیک خود با این رژیم را قطع کرده است ولی شاهیدیم جمهوری آذربایجان بسیار عادی و با آغوش گرم پذیرای نتانیاهو خواهد بود.
مساوات در خصوص این سفر می نویسد: آذربایجان نیز همانند برادر همسایه خود ترکیه و چند کشور انگشت شمار مسلمان دیگر ، دارای مناسبات سیاسی و دیپلماتیکی و روابط عمیق اقتصادی با اسرائیل می‌‌باشد که جایگاه ویژه ای را برای در کنار بودن رژیم صهیونیستی ازآنِ خود کرده است.
با توجه به اینکه، اسرائیل قبل از هر چیزی یکی از شرکای استراتژیکی اصلی و تامین کننده سلاح جمهوری آذربایجان است، در برآورد های انجام یافته مناسبات دو کشور در سالهای اخیر و همکاری های رژیم صهیونیستی با باکو چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت افزایش یافته و در رأس دقت کشورها قرار گرفته است.

همچنین، اسرائیل تکنولوژی های نظامی و جنگی از جمله پهپادهای بدون سرنشین خود را در اختیار آذربایجان گذاشت و از آن پس نیز با موفقیت آمیز بودن استفاده از این تجهیزات، هر رو کشور در پی همکاری برای تولید تجهیزات مشترک نیز می باشند.
روشن است که به احتمال بسیار قوی، مذاکراتی در خصوص این موارد محور اصلی سفر نتانیاهو به همراه مقامات صنایع دفاعی این رژیم به آذربایجان خواهد بود. در هر صورت واقعیت این است اسرائیل بعد از روسیه به عنوان دومین تأمین کننده تسلیحات نظامی و جنگی برای آذربایجان مطرح می‌‌شود که این خود آغاز رقابتی با روسیه خواهد بود؛ از این رو مسکو در نگرانی همکاری ها به سر می‌‌برد.

این موضوعات در حالی عنوان می شوند که نگرانی پوتین نیز از این سفر تیتر رسانه های منطقه را به خود اختصاص داده است چرا که آذربایجان تا کنون در زمینه اسلحه و تجهیزات دارای تجارت گسترده‌‌ای با روسیه بوده است؛ لذا کرملین نیز بیش از پیش حساسیت‌های ویژه‌ای را روی این مسئله سپری می‌کند.
نکته جالب توجه اینجاست که 3 روز پس از روز سفر نتانیاهو به آذربایجان، طی پیش بینی هایی انتظار می رود دیمیتری روقوزین معاون نخست وزیری روسیه در تاریخ 16 دسامبر (26 آذر) به باکو سفر خواهد کرد.
خاطر نشان می‌‌کنیم؛ به ادعای رسانه‌‌های آذربایجان، روسیه در درگیری‌‌های آوریل گام‌‌هایی در جهت کمک نظامی برای ارمنستان نیز برداشته بود بطوری که برخی از سیستم‌‌های راکت و جنگی در اختیار ارامنه گذاشته و حتی جهت تشکیل یک گروه مشترک نظامی با دولت متجاوز نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا