آذربایجاناخبار

اهمیت حضور نظامیان جمهوری آذربایجان در افغانستان

به گفته «بروس پان یِر» کارشناس نظامی آمریکا، مشارکت جمهوری آذربایجان در ماموریت های نظامیان حافظ صلح سازمان ملل در افغانستان تجارب ارزنده ای را نصیب نظامیان این کشور خواهد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۰۲ تا کنون به منظور تامین امنیت جهانی در افغانستان در اغلب عملیات های سازمان ملل شرکت داشته است.
این کارشناس آمریکایی با بیان این که علی رغم حضور کم تعداد صلح بانان آذربایجان در افغانستان، حضور این کشور در صحنه های بین المللی بسیار مهم قلمداد می شود؛ افزود: مشارکت در چنین ماموریت هایی زمینه برقراری روابط میان باکو، افغانستان و دیگر کشورهای مشارکت کننده از جمله کشورهای عضو ناتو را فراهم خواهد کرد.
از طرف دیگر علی رغم عدم عضویت جمهوری آذربایجان در سازمان پیمان امنیت جمعی آذربایجان و روسیه، ارتش این کشور به عنوان بخشی از یک ارتش قدرتمند جهانی، خواهد توانست تجارب ارزنده ای را در میادین نبرد افغانستان کسب کند.
به نظر وی افزایش تنش ها و مناقشات بین المللی در سراسر جهان روز به روز بر اهمیت مأموریت های نظامیان حافظ صلح سازمان ملل افزوده و از این منظر کشور جمهوری آذربایجان به دلیل ارتباطات ویژه از اهمیت خاصی در این زمینه برخوردار است.
افغانستان نیز به نوبه خود نیازمند کمک دوستان خود بوده که مشارکت جمهوری آذربایجان در تقویت امنیت این کشور، نوید بخش توسعه روابط میان دو کشور خواهد بود.
«بروس پان یِر» بر این باور است که اوضاع امنیتی در افغانستان طی چندین سال گذشته به وضعیت خطرناک رسیده و دست یابی به صلح را در بین طرف های درگیر با مشکلاتی مواجه کرده است.
لازم به ذکر است که هفتمین اجلاس وزرای کشورهای موسوم به «قلب آسیا» به ابتکار برگزار کنندگان نشست استامبول، نهم و دهم آذرماه سال جاری در باکو برگزار خواهد شد. پیش از نشست وزرا قرار است نشستی با حضور شخصیت های عالی رتبه کشورها در نهم آذرماه برگزار شود. جمهوری آذربایجان به همراه افغانستان ریاست این اجلاس بین المللی را برعهده دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا