آذربایجاناخبارترکیه

اهداف پشت پرده سفر اردوغان به باکو

بر اساس خبرهای منتشر شده، قرار است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی روزهای ۱۰ الی ۱۱ سپتامبر به آذربایجان سفر رسمی نماید. گفته می شود که رئیس جمهور ترکیه در ماه سپتامبر سفرهای متعدد خارجی خواهد داشت که یکی از آنها نیز سفر به جمهوری آذربایجان پس از سفر به جمهوری قزاقستان می باشد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سفر وی به جمهوری آذربایجان در زمانی صورت می گیرد که منطقه به شدت درگیر تنش های سیاسی و نظامی می باشد. آنچه مشاهده می شود، این است که ترکیه به سرعت از ائتلاف غرب در خصوص مناقشه سوریه جدا شده و به سرعت به روسیه و ایران نزدیک می شود. البته با وجود این، کشورهای آذربایجان و قزاقستان نزدیکترین متحدان ترکیه در منطقه به شمار می آیند.
به نظر می رسد که ترکیه با توجه به دوری از غرب، باید هرچه زودتر به کشورهای متحد خود در شرق نزدیک شده و همکاری های همه جانبه ای با این کشورها را آغاز نماید. گفته می شود که در سفر آتی اردوغان به جمهوری قزاقستان و به دنبال آن به جمهوری آذربایجان، مسایل مربوط به همکاری های انرژی، فعالیت گروه های مرتبط با فتح الله گولن در این کشورها و نیز مناقشه قره باغ کوهستانی مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
طغرل اسماعیل استاد دانشگاه «TOBB» در خصوص این سفر می گوید: «آذربایجان و قزاقستان از متحدان نزدیک و طبیعی ترکیه به شمار می آیند و سفر اردوغان به این کشورها با هدف تقویت اتحاد و همکاری با این کشورها می باشد.
زمانی که میان روسیه و ترکیه تنش جدی بوجود آمده بود، این آذربایجان و قزاقستان بودند که برای حل و فصل این تنش دست به اقدامات جدی زدند. از این رو، سفر آتی اردوغان به این کشورها دارای اهمیت ویژه ای است. به طور کلی، نمی توان هدف از این سفرها را جدا از روند حوادث در منطقه تلقی نمود. لذا در سفر اردوغان به این کشورها، مسئله انرژی و فتح الله گولن و نیز قره باغ کوهستانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت…»
همچنین، الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «چند مسئله وجود دارد که سفر اردوغان به آذربایجان را حائز اهمیت می نماید: کار ساخت خطوط راه آهن «باکو-تفلیس-قارس» به اتمام رسیده است. کار ساخت خطوط انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق ترکیه نیز با سرعت تمام انجام می شود. ترکیه آرزو دارد که ترکمنستان نیز به این لایحه بپیوندد. علاوه بر این، سطح همکاری نظامی میان آذربایجان وارد یک مرحله نوین می شود. از همه اینها گذشته، می دانیم که شبکه فتح الله گولن پس از ترکیه بیشتر در جمهوری آذربایجان فعالیت عمیق و گسترده داشت. لذا احتمال دارد که در این سفر، علاوه بر موارد فوق، موضوع فتح الله گولن نیز مورد بررسی و مذاکره دوجانبه قرار بگیرد…»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا